نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 گروه مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
با پشتیبانی فناوری های اطلاعات و ارتباطاتی جدید، مردم از اشتراک گذاری تجارب سفرشان در شبکه های اجتماعی و وب سایت های گردشگری لذت می برند. اطلاعات استخراج شده از این منابع حتی جریان های سفر در سطح دنیا را هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر انگیزه به اشتراک گذاری تجارب سفر در رسانه های اجتماعی توسط گردشگران شهر شیراز است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات همبستگی است،داده های میدانی با استفاده از پرسشنامه تبادل تجربیات سفر در رسانه های اجتماعی به روش پیمایشی گردآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل همه گردشگرانی است که در سال 1399 و نیمه اول ۱۴۰۰، از شهر شیراز بازدید و تجربیات سفرشان را در سایت های اینترنتی منتخب این پژوهش به زبان فارسی به اشتراک گذاشته اند. پرسشنامه پژوهش بصورت تصادفی در اختیار عده ای از این گردشگران قرار گرفت و در نهایت تعداد ۳۸۴ پرسشنامه قابل تحلیل گردآوری شد. تحلیل های آماری با نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 انجام شده است. یافته های نشان می دهد که 8 عامل(شامل تعلق به گروه، ارزش های مشترک، انطباق، لذت ادراک شده، انگیزه های نوع دوستی، خود شکوفایی یا کمال شخصی، محیط تعاملات و عوامل شخصی)، بر انگیزه به اشتراک گذاری تجارب سفر از طریق رسانه های اجتماعی تأثیر مثیت دارند ولی، اثر منفی محیط تعاملات و حفظ حریم خصوصی بر اشتراک گذاری تجربه سفر مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Factors Affecting the Motivation to Share Travel Experiences through Social Media: Study of Tourists Visiting the Shiraz
نویسندگان [English]
- mehdi kazemi 1
- Mohammad Mehdi Poursaeed 2
- sara hoseini 3
1 faculty member
2 Shahid Bahonar University of Kerman
3 management department- shahid bahonar university of kerman
چکیده [English]
With the support of new ICT, people can share and enjoy their travel experiences with others on social networks and tourism websites. . Information extracted from these sources even drives travel flows around the world. In fact, these media have become a tool for shaping people's perceptions, feelings and expectations, and are therefore an important source of information in the travel decision-making process. The existing capacity is a good platform for using media based on this technology to promote domestic tourism and attract foreign tourists. .The aim of this study is to identify the motivating factors for sharing travel experience through social media by tourists visiting the historical and cultural complexes of Shiraz. This research is quantitatively applied in terms of purpose and correlation research. Field data were collected using a travel experience exchange questionnaire on social media by Oliveira et al. (2020) by survey method. The statistical population of this research includes all tourists who visited the city of Shiraz in 1399 and The first half of1400 shared their travel experiences in the selected websites of this research in Persian.A random sample was selected and finally 384 analyzable questionnaires were collected. Statistical analysis was performed with SPSS software version 26 and AMOS version 24. Findings from structural equation analysis show that 8 factors (including group belonging, shared values, adaptation, perceived pleasure, altruistic motives, self-actualization, interaction environment, and personal factors) affect motivation. Sharing travel experiences through social media is effective, but the negative effect of interaction and privacy environment on sharing travel experiences has not been confirmed.
کلیدواژهها [English]
- Sharing travel experience
- Social influence Theory
- Tourism
- Social network
- tourism website
- ایمانی فر، س. (1397). نقش رسانه های اجتماعی و اشتراک دانش در صنعت گردشگری با استفاده از روش مرور سیستماتیک. تهران: اولین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی، دانشگاه تهران.
- ساروخانی، ب. ( 1391 ). جامعه شناسی نوین ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
- سرابی، م.، و شمشیری، م. (1392). بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک اس دبلیو او تی. مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 24(1)، 69-88.
- سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1387). روش تحقیق در علوم رفتاری. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات آگاه.
- شیخ، ر.، و شامبیاتی، ه. (1394). تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص. مطالعات رسانه های نوین، 1(4)، ۱۷۹-۲۰۳.
- 6دلاور، ع.، قادری، ا.، و مجدی، ن. (1393). جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28)، 16-1.
- زمانی، ز.، حقیقی نسب، م.، و زرندیان، ن. (139۸). بررسی رابطه درگیرسازی مشتری در گروه های گردشگری رسانه اجتماعی با تصویر و انتخاب مقصد. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 5(17)، ۲۶۵-۲۹۵.
- قهرمان، آ. (1400). عوامل متمایز کننده الگوهای انتخاب محل اقامت گردشگران داخلی در شهر مشهد. مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، 8(2)، ۱-۱۹.
- حامدی، ا.، محبی، م.، و مکی زاده، و. (1399). عوامل انگیزشی و بازدارنده سفر به سبک فلش پکری. مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، 7(2)، 23-39.
- کاظمی، م. ( ۱۴۰۴ ). مدیریت گردشگری. چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت.
- کریمی، ی. (1381)، روانشناسی اجتماعی. چاپ دهم، تهران: انتشارات ارسباران.
- مرکز آمار ایران (۱۴۰۱). گزارش اینترنت و فناوری اطلاعات. تهران: مرکز آمار ایران.
- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (۱۴۰۱). نظرسنجی میزان استفاده شهروندان از رسانه های اجتماعی. تهران: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران. https://acecr.ac.ir/fa/news/44957.
- محمدی، م.، و میرتقیان رودسری، س.م. (1395). نگرش گردشگران به نقش رسانه های اجتماعی در فرآیند برنامه ریزی سفر. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 2(8)، ۲۰۳-۲۳۸.
- Amaro S. (2016). Travelers use social media: A clustering approach. Annals of tourism research, 59, .1-15.
- Chang, W., Ren fang C., & Grace C. (2021). Impact of online social support and perceived value in influential blogs. Research in Business and Social Science, 10(4), 339-348.
- Cholpraser, A., Lawanvisut C., & Thongrin S. (2020). Social media influencers and Thai tourism industry: Tourist behavior, travel motivation and influencing factors. Journal of liberal arts, Thammasat university, 20(2).
- Duh, H. I., & Thabethe, T. (2021). Attributes of Instagram influencers impacting consumer brand engagement. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 15(5), 477-497.
- Filieri, R., Alguezaui, S. & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust trip advisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management, 51, 174-185.
- 20-Gorang, D. J. and Goswami, C. (2017). User generated content on Sikkim as an image formation agent: A content analysis of travel blogs. International Journal of hospitality and tourism systems, 10(2), 47-57.
- Hur, K., Kim, T.T., Karatepe, O.M., & Lee, G. (2017). An exploration of the factors influencing social media continuance usage and information sharing intentions among Korean travellers. Tourism Management, 63, 170e178.
- Javead, M., Tuˇcková, Z., & Jibril, A.B. (2020). The role of social media on tourists’ behavior: an empirical analysis of millennials from the Czech Republic. Sustainability, 12, 7735.
- 22-Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizon, 53(1), 59-68.
- Kelman, H. C. (2013). Social influence and linkages between the individual and the social system: further thoughts on the processes of compliance, identification, and internalization. In J. Tedeschi (Ed.). Perspectives on social power (pp. 125–171). Chicago: Aldine.
- Kun, Z., Ye, C., & Chunlin, L. (2019). Discovering the tourist behavior and perceptions in the tourism destination by analyzing photo visual context with a computer deep learning model/ the case of Beijing. Tourism Management, 75, 595-608
- Lee, J., & Hong, L. (2016). Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, informativeness, and creativity. International Journal of Information Management, 36(3), 360-373.
- Manap, Kh., & Adzharudin, N. (2013). The Role of user generated content (UGC) in social media for tourism Sector. WEI International Academic Conference Proceedings.
- Oliveira, T., Araujo, B., & Tam, C., (2020). Why do people share their travel experiences on social media? Tourism Management, 78, 104041.
- Pop, R.A., Sapiacan S., & Dabija D., & Anetta M. (2021). The impact of social media influencers on travel decisions: the role of trust in consumer decision journey. Current Issues In Tourism, 25(12), 1-21.
- Rudez, H.N. & Vodeb, K. (2015). Students’ use of social media during the Travel Process. Tourism and Hospitality Management, 21(2), 179-190.
- Widiana, R., & Santi, N. (2022). Factors influencing tourist travel experience sharing in social media, Indonesian journal of business and entrepreneurship, 8(1), 104-115.
ارسال نظر در مورد این مقاله