نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کاشان

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مطلوبیت اقامتگاه­های سنتی شهر کاشان و تأثیر آن بر رضایتمندی گردشگران شهری انجام شده است. داده­های گردآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل و با استفاده از Amos مدل­سازی شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 310 نفر محاسبه و به صورت تصادفی بین گردشگرانی که در اقامتگاه­های سنتی کاشان اقامت داشته و یا از آن­ها بازدید به عمل آورده اند، توزیع گردید. نتایج تحقیق نشان می­دهد شش شاخص تأثیرگذار بر مطلوبیت اقامتگاه­ها به ترتیب عبارتند از: امکانات و تجهیزات، دسترسی و زیرساخت­ها، مدیریتی- خدماتی، کالبدی- عملکردی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی. شاخص امکانات و تجهیزات موجود در اقامتگاه­های سنتی با بار عاملی 99/0 بیشترین اثر را در تبیین مطلوبیت اقامتگاه­های سنتی داشته است. در نهایت مدل تحقیق نشان می­ دهد معناداری اثر مطلوبیت اقامتگاه­های سنتی بر میزان رضایتمندی گردشگران با بار عاملی 64/0 و سطح معناداری صفر مورد تأیید قرار می گیرد. می­ توان چنین بیان کرد بین متغیر مستقل مطلوبیت اقامتگاه­های سنتی و رضایتمندی گردشگران ارتباط مثبت مستقیم و معناداری مشاهده می­گردد به نحوی که با افزایش مطلوبیت اقامتگاه­های سنتی بر رضایتمندی گردشگران نیز افزوده می ­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Utility of Traditional Quarters of Kashan and their Relation to the Tourists’ Satisfaction

نویسندگان [English]

  • Sedigheh Kiani Salmi 1
  • Mohsen Shaterian 1
  • Fatemeh Sheikh Zadeh 2

1 University of Kashan

2 University of Shahid Beheshti

چکیده [English]

Extended Abstract

Introduction

In line with his quest to achieve purposes such as becoming familiar with the historical realities of the past, utilizing natural resources, and escaping from life routines, modern man regards tourism as a proper tool that transforms humans’ way of life whilst playing a significant role in employment as one of the most profitable industries. Regardless of travelers’ intention or destination, they need a place to stay and rest; consequently, hotels are important, effective parts of the tourism industry in a variety of forms in terms of building structure such as hotels, apartment hotels, motels, inns, villas, local houses, camps, etc. These services are considered as the secondary needs in the tourism sector required by any tourist city or place. Proper designs can be considered as tourist attractions which, in turn, plays significant role in increasing tourists’ duration of stay. Because of the diverse financial and diversity of tourists, the city needs a variety of hotels in varying degrees, which can play a major role in satisfying tourists with principled investment. The city of Kashan has unique geographic and historical conditions, rituals and special occasions, such as rosewater extraction industry and hundreds of other attractions. In recent years, renovations, restoration and conversion of them to traditional residences have been carried out in the private sector in the field of tourism development, responding to the needs of residents of tourists. Given the fact that traditional residences have a significant number of tourist resorts in Kashan City, the need for an assessment of the desirability and quality of this type of residence is essential. In this research, it has been attempted to study the utility of old houses for changing the use of traditional residences from economic, socio-cultural, managerial-service, physical, functional aspects, access and infrastructure, facilities and equipment. In the following, the effect of the desirability of traditional residences on the satisfaction of tourists has been evaluated.

Review of Literature

The following are the most important studies conducted on examining the relation between the extent of the utility of accommodations and tourists’ level of satisfaction:
In his study of the role of old houses in tourism development of Tabriz city, Sharifi (2012) argues that in case the old houses of Tabriz are renovated via suitable operations along with a proper change of use, then it would lead to tourism development in the city. Sarlak and Mehdizadeh (2014) compared the sense of place between modern hotels and inns located in historical sites. The survey conducted between Amir Kabir five-star hotel of Arak and traditional inns of Arg Gogad located in Golpayegan showed the interest to return to the traditional location in more than 55% of travelers. In his evaluation and analysis of the quality of services in traditional hotels using importance-performance analysis tools through the views of domestics tourists in Yazd traditional hotels, Assaadi, Azar, and Naghavi (2015) identified 7 effective factors on the quality of services in traditional hotels: physical facilities, sports and recreation facilities, traditional food and drinks, staff behavior, health, traditional inner spaces, response system, and service provision.
Foreign researchers have also studied the problem of tourist accommodations; Chou et al. (2008) investigated the multi-criteria fuzzy decision-making model for choosing a location for international hotels. In this study, 21 criteria were employed to identify a location for an international tourism hotel in Taiwan in order to demonstrate the calculation procedure and the effect of fuzzy multi-criteria decision-making system proposed in the paper. Mohajerani and Miremadi (2012) examined customer satisfaction model in the hotel industry in the case of Kish Island, Iran. The results demonstrated a significant correlation between mental image, customer expectations, quality of services, perceived value, and customer faithfulness. 
According to the results of both domestic and foreign studies, it is apparent that researchers have examined and analyzed the subject through a variety of different approaches. However, there has been no studies on the area of quality analysis and explanation of the utility of traditional accommodations in Kashan and its role on tourist satisfaction. Following the examination of the related literature, the present study seeks to conduct such a study for the first time in Kashan using as systematic approach whilst taking into account the mechanism of the effect of tourists’ satisfaction over such services.

Method

The purpose of this study was to investigate the desirability of traditional residences in Kashan and its impact on the satisfaction of urban tourists. The collected data were analyzed using a questionnaire using SPSS software and were presented as a model using Amos software. The number of questionnaires (sample size) was calculated using the Cochran formula of 310 people and were distributed randomly among the tourists who stayed in or visited the traditional residences of Kashan. The research instrument was a researcher-made questionnaire. The first part of the questionnaire identifies respondents with 13 general categories of descriptive information. The second part is designed to define the operational variables of the research. The independent variable of the research includes the desirability of traditional residences in Kashan City, which has been evaluated using 47 items. The dependent variable is the satisfaction of the tourists, which is evaluated with 4 items. To ensure the validity of the research tool, the questionnaires were provided to university faculties, tourism experts and hotel directors and tourism agencies. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used. The alpha coefficient in this research is calculated to be 0.906.

Results and Discussion

Research results show that 57% of male participants and 43% are women. More particularly, 68% were married and 32% were single. Answers about how to get acquainted with Kashan's residences show that 59% of tourists were recommend by friends, 21% via the Internet, 8% by their purchased tour packages in Kashan. The structural equation modeling capabilities were used to identify the factors explaining the desirability of traditional Kashan residences. The six indicators that affect the utility of residences include facilities and access infrastructure, managerial services, physical, functional, socio-cultural and economic perspectives. The index of facilities and equipment in traditional residences with a factor of 0.99 is the most effective factor in explaining the desirability of traditional residences. Finally, the research model shows that the desirable effect of traditional residences on the satisfaction of tourists with factor load is 0.64 and the significance level of zero is confirmed. It can be stated that there is a direct and significant direct relationship between the independent variables of the desirability of traditional residences and the satisfaction of tourists. Therefore, the tourist satisfaction increases as the desirability of traditional residences increases.

Conclusion

This research was conducted to identify the desirable dimensions of traditional residences and its effect on the satisfaction of tourists. Factor load of 0.99 for equipment indicators indicates that the factor has the highest impact on the satisfaction of tourists using traditional residences. Subsequently, indices including access, infrastructure, and management-services had significant effects on explaining the utility of traditional accommodations. As the final significant index, the economic latent variable index set had the lowest correlation with the utility of traditional accommodations; the quality of services and equipment was more important to the tourists. The results of the study by Feyz et al. (2013) showed that the price factor was less important compared to other effective factors. The significant factor of the presence of narrow alleyways with a regression weigh value of 0.37 suggest that as opposed to the locals who regard the index as a factor that reduces the local population in the old urban texture, it has not been the case according to the tourists. Furthermore the utility of traditional accommodations are enforced by factors such as the sense of identity, higher levels of interaction with the locals and sense of security, interest in experiencing traditional life, local cousins, use of handmade crafts to decorate accommodations and the affordability of service prices. The obtained significant roles of the entire examined factors in tourist satisfaction are in line with the results of studies by Sohrabi et al. (2013) and Assaadi et al. (2017) in terms of explaining cost and price criteria, facilities, and services. The significance of the effect of traditional accommodations’ utility on tourist satisfaction was confirmed with a value of 0.64 and significance level of zero. This also complies with the results of the study by Sahrifi (2012) on the role of old houses in Tabriz in tourism development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • traditional quarters
  • old house
  • Satisfaction
  • Kashan
  • Structural equation modeling
1. استانداری اصفهان. (1390). سالنامه آماری شهرستان کاشان. اصفهان: استانداری اصفهان، دفتر آمار و اطلاعات و GIS.
2. اسعدی، م.، آذر، ع.، و نقوی، س.ع. (1396). سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتل های سنتی با استفاده از ابزار تحلیل اهمیت – عملکرد از دیدگاه گردشگران داخلی(مطالعه موردی: هتل های سنتی منتخب استان یزد). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 12 (39)، 1-26.
3. اکبری، م.، و هاشم زاده، ژ. (1395). عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران عرب شهرستان کلاردشت. فصلنامه میراث و گردشگری، 1 (2)، 58-77.
4. امان پور، س.، نوذری، ع.، و بدری، ر. (1393). سنجش میزان رضایت مندی گردشگران نوروزی از تسهیلات و خدمات رفاهی، تفریحی و توریستی شهرستان شوشتر. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، 6 (19)، 72-83.
5. بسحاق، م. (1394). مدل سازی معادلات ساختاری در علوم انسانی. تهران: جامعه شناسان.
6. پورفرج، ا.، تاج‌زاده نمین، ا.، و علی پوریان‌زاده، ر. (1392). بررسی ارزش ویژه مشتری و رضایتمندی گردشگران داخلی از هتل های پنج ستاره شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 8 (2)، 89-106.
7. حدادیان، ع.، کاظمی، ع.، و فیض محمدی، ش. (1395). بررسی اثر هویت‌یابی مشتری با برند بر وفاداری به واسطه کیفیت خدمات، اعتماد و ارزش درک شده (مورد مطالعه: هتل پنج ستاره همای مشهد). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 6(21)، 75-92.
8. حیدری سورشجانی، ر. (1396) مدل‌سازی ساختاری عوامل موثر بر جذب گردشگران به پدیده‌های گردشگری مصنوعی (مورد مطالعه پارک و دریاچه چیتگر تهران). فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، 6 (11)، 190-168.
9. حیدری، ت.، رشیدی، ا.، حصاری، ا.، و تولایی، س. (1392). ارزیابی قابلیت‌های گردشگری شهر زنجان و راهبردهای تقویت جذب گردشگر. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 8 (21)، 29-57.
10. خادم الحسینی، ا.، قائدرحمتی، ص.، و بنائیان، ز. (1391). امکان‌سنجی مدارس شهر اصفهان به عنوان اقامتگاه موقت گردشگران نوروزی. چشم انداز جغرافیایی(مطالعات انسانی)، 7 (21)، 101- 111.
11. رجبی، آ.، و خرقه پوش، ف. (1394). نقش خانه‌های قدیمی شهر ساری در جذب گردشگر. جغرافیا (فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیایی ایران)، 13 (43)، 230 – 245.
12. رکن‌الدین افتخاری، ع.، ایمانی خوشخو، م.، پورطاهری، م.، و پورجم، ا. (1392). تحلیل بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل‌های 4 و5 ستاره شهر تهران). دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 3 (6)، 139-163.
13. زنگی آبادی، ع.، و ابوالحسنی، ف.(1387). تحلیل فضایی، سطح‌بندی و برنامه‌ریزی مراکز اقامتی با استفاده از شاخص توسعه گردشگری (TDI) مطالعه موردی: شهر اصفهان. مطالعات مدیریت گردشگری، 3 (9)،25-42.
14. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان. (1395). سالنامه آماری شهرستانی استان اصفهان. اصفهان: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، معاونت آمار و اطلاعات.
15. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان. (1396). سالنامه آماری شهرستانی استان اصفهان. اصفهان: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، معاونت آمار و اطلاعات.
16. سرلک، ش.، و مهدیزاده سراج، ف.(1392). قیاس تطبیقی حس مکان در هتل های مدرن و اقامتگاه‌های مستقر در ابنیه تاریخی (نمونه موردی: هتل امیر کبیر اراک و هتل تاریخی ارگ گوگد گلپایگان)، تهران: اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار.
17. سهرابی، ب.، طهماسبی پور، ک.، رئیسی، ا.، و فضلی، ص. (1391). شناسایی معیارها و تبیین مجموعه های فازی انتخاب هتل از دیدگاه گردشگران مقیم تهران، پژوهش های جغرافیای انسانی، 1 (79)، 55-74.
18. شریفی، م. (1390). نقش خانه‌های قدیمی در توسعه فعالیت‌های گردشگری شهر تبریز. پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
19. صادقی، م.، غفاری چراتی، م.، دادخواه، ر.، یعقوبی بیجار بنه، ب.، جعفری، م.، و شهبازی، ب. (1392). ارزیابی تاثیر کیفیت کارکردی، کیفیت فنی و تصویر ذهنی بر رضایتمندی مشتریان در هتل‌های 3، 4 و 5 ستاره سطح شهر مشهد. فصلنامه مدیریت، 10(2)، 29-46.
20. صالحی، ر.، نعمتی، م.، و امان پور، س. (1393). بررسی سازوکار تأثیرگذاری شاخص‌های سرمایه اجتماعی در حکمروایی مطلوب شهری با استفاده از Amos مطالعه موردی: شهر نسیم شهر. مجله علمی - پژوهشی برنامه‌ریزی فضایی(جغرافیا)، 4 (12)، 1- 24.
21. عبداله‌زاده، غ.، قیامی راد، ا.، محمدی، ق.، و محمدیان، ح. (1394). بررسی رضایتمندی گردشگران ورزشی از زیرساختهای اقامتی(هتلها) در شهر تبریز. فصلنامه ی علمی-پژوهشی فضای جغرافیایی، 15 (52)، 267- 283.
22. علاءالدینی، پ.، و چینی، س. ع. (1391). کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران (مطالعة موردی: مشتریان خارجی هتل های چهار و پنج ستارة ایران)، فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، 1 (4)، 87-101.
23. فربد، ا. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری در داده های پرسشنامه‌ای به کمک Amos 22. تهران: مهرگان قلم.
24. فیض، د.، طاهریان، ح.، و زارعی، ع. (1390). کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل های شهر مشهد). فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 3 (6)، 123-149.
25. قاسمی، ف.، زیاری، ک.، و صادقی، م. (1393). تحلیل کیفی و مکانی مراکز اقامتی شیراز جهت توسعه گردشگری (با تأکید بر هتل‌ها). جغرافیا و آمایش شهری و منطقه‌ای، (11)، 1-.13
26. کروبی، م.، و فیاضی، م. (1395). تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات در صنعت هتلداری (مورد مطالعه هتل‌های استقلال، انقلاب و کوثر تهران). مطالعات هتلداری و میزبانی، 1 (1)، 1-20.
27. کریم‌پور ریحان، م.، و قاسم‌نیا، ن. (1395). نقش اقامتگاه‌ها ی گردشگری در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر مشهد). فصلنامه نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 8 (2)، 140- 153.
28. محبوب فر، م.ر.، شفقی، س.، و زنگی آبادی، ع. (1390). توان‌سنجی و برنامه‌ریزی گردشگری شهر کاشان. مجله برنامه‌ریزی فضایی، 1 (2)، 109- 132 .
29. محمدی، م.، بیدرام، ر.، و ناصری اصفهانی، ه. (1393). ارزیابی اثربخشی مشوق‌های محرک حفاظت از خانه‌های با ارزش تاریخی (مطالعه موردی: بناهای تاریخی شهر اصفهان). فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 2 (6)، 1-18.
30. مرادی، ز.، و صالحی، ع. (1387). احیاء مناسب‌ترین راه برای حفظ بناهای تاریخی (نمونه موردی: کاروانسرای قلی خراسان شمالی)، ماهنامه بین‌المللی راه و ساختمان، (54)، 36- 43 .
31. مستوفی الممالکی، ر.، و فرمانی، س. (1388). ارزیابی کیفیت خدمات جهانگردی در واحدهای اقامتی هتل‌های شهر شیراز. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، 1 (2)، 35-44.
32. مسیحی بیدگلی، ف.، و یعقوبی نیاسر، م. (1395). سالنامه آماری شهر کاشان 1394. کاشان: معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان
33. موحد، ع. (1387). توزیع فضایی مراکز اقامتگاهی در شهرهای تاریخی(مطالعه موردی: شهر اصفهان). پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 65 (65)، 105- 116 .
34. مولایی هشجین، ن.، و ابراهیمی، ح. (1393). برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری بر اساس مدل ارزیابی متوازن و تأثیر آن بر جذب گردشگر و توسعه شهرستان املش. جغرافیا (فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیای ایران)، 12 (41)، 136-160.
35. میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهر کاشان. (1396).
36. وارثی، ح.، رضایی، م. (1391). تحلیل فضایی و مکان یابی مراکز اقامتی در شهرهای تاریخی مطالعه موردی: شهر شیراز. فصلنامه آمایش محیط، 5 (19)، 1-26.
37. وثوقی، ل.، و شمسی ماربینی، ن. (1394). ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت اقامتگاه‌های سبز. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 10 (32)، 67-87 .
38. وفایی، ز. (1390). عوامل موثر بر جذب سرمایه های داخلی جهت سرمایه گذاری در بخش اقامتگاه‌های صنعت گردشگری در ایران. پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
39. Barsky, J. D. (1992). Customer satisfaction in the hotel industry: Meaning and measurement. Hospitality Research Journal, 16(1), 51-73.
40. Chou, T. Y., Hsu, C. L., & Chen, M. C. (2008). A fuzzy multi-criteria decision model for international tourist hotels location selection. International Journal of Hospitality Management, 27, 293- 301.
41. Gandolfo, D., & Guzzo, R. (2010). Customer satisfaction in the hotel industry: A case study from Sicily. International Journal of Marketing Studies, 2(2), 3-12.
42. Ismagilova, G., Safiullin, L., & Gafurov, I. (2015). Using historical heritage as a factor in tourism development, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 188, 157-162.
43. Ivanka Avelini, H., Marković, S., Sanja, R. (2011). Customer satisfaction measurement in hotel industry: Content analysis study. Journal of Services Marketing, 25, 1-10.
44. Koskela, H. (2002). Customer satisfaction and loyalty in after sales service. Espo, Finland: Helsinki University of Technology.
45. Lee, N. (210). service quality and customer satisfaction in the hotel industry, master of science in management, economics and industrial engineering. (Unpublished master’s thesis). University of Politecnico Di Milano, Milan, Italy.
46. McQuitty, S., Finn, A., & Wiley, J. B. (2000). Systematically varying consumer satisfaction and its implications for product choice. Academy of Marketing Science Review, 10(1), 231-254.
47. Mohajerani, P., & Miremadi, A. (2012). Customer satisfaction modeling in hotel industry: A case study of Kish Island in Iran. International Journal of Marketing Studies 4(3), 134-152.
48. Oh, H. & Parks, S. (1997). Customer satisfaction and service quality: a critical review of the literature and research implications for the hospitality industry. Hospitality Research Journal, 20(3), 35-64.
49. Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the customer. New York, NY: McGraw-Hill.
50. Oliver, R.L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469.
51. Olorunniwo, F., Hsu, M. K. & Udo, G.J. (2006). Service quality, customer satisfaction and behavioural intentions in the service factory. Journal of Services Marketing, 20(1), 59-72.
CAPTCHA Image