نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چکیده

وجود یک سیستم مدیریتی خوب می‌تواند در زمینه‌سازی برای شکل‌گیری یک برند مناسب برای شهر تأثیرگذار باشد که این مهم در گرو حکمروایی خوب شهری است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش حکمروایی خوب شهری در برندسازی شهر شاندیز می‌باشد. روش پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است و جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی، کتاب‌خانه‌ای انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش مشتمل بر جمعیت شهر شاندیز در سال 1395 به تعداد 13987 نفر و همچنین، گردش‌گران ورودی به این شهر در سال 1395 به تعداد 30154 نفر که در مجموع (44141نفر) می‌باشند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 380 نفر انتخاب شدند که به صورت در دسترس بودند. برای تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و آزمون‌های اسپیرمن و تی تست استفاده شد. نتایجی که از محاسبات میدانی حاصل شده، نشان‌دهندۀ این است که وضع موجود حکمروایی شهری و تصویر شهر در بین شهروندان شهر شاندیز مناسب است. همچنین، آزمون هم‌بستگی اسپیرمن بین حکمروایی خوب شهری و تصویر ذهنی شهروندان نشان داد هم‌بستگی با مقدار 0.674درصد وجود دارد و این میزان برای رابطۀ حکمروایی و برند 0.578درصد می‌باشد. به طور کلی، وضعیت محاسبات نشان‌دهندۀ این است که در صورت تحقق شاخص‌های حکمروایی خوب در شهر شاندیز، این امر می‌تواند تأثیر زیادی بر تصویر ذهنی شهروندان داشته باشد و به‌راحتی می‌توان از این پتانسیل برای برندسازی شهر شاندیز استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Good Governance in Urban Branding: A Case Study of Shandiz

نویسندگان [English]

  • Katayoon Alizadeh
  • Hamed Roshanaie

Mashhad Branch, Islamic Azad University

چکیده [English]

Extended Abstract
1. Introduction
The existence of a good management system can influence the formation of an appropriate brand for the city, which depends on good urban governance. The purpose of this research is to investigate the role of good urban governance in branding of Shandiz. Today's brand-building is rapidly becoming the apex of management and marketing efforts (Williams, Gill, & Chura, 2004). Brands not only differentiate products and evaluate a contract, but they also inspire beliefs, invoke feelings, and trigger activities that are the main goals of target management organizations. In addition to attracting tourists, a strong brand also attracts traders and investors (Kotler, Haider, & Rein, 1994). One of the factors that can play a key role in shaping a brand in the city is good urban governance. In this regard, the purpose of this study is to investigate the role of good urban governance in branding of Shandiz, and it tries to produce and collect the required information.
2. Methodology
This research is of an applied-development type. According to the nature of the subject and the components studied, the approach of this survey is quantitative using a questionnaire. Then, the field information required for this research was collected by designing a questionnaire and distributing it among the residents and tourists of Shandiz. The data were analyzed using descriptive-inferential statistics and applying SPSS and Excel softwares. The statistical population of this study includes the population of Shandiz in 2016, and 2018 people as well as 3,0154 tourists entering the city in 2016 form the total population which is 44141 people. The sample size was chosen based on the Cochran formula from among 380 people who were available.
3. Results
The results of the field studies indicate that the current status of urban governance among the citizens of Shandiz is not acceptable and has a score of 2.15, which is not desirable. Also, based on the results of field calculations, the status of urban governance among the citizens of Shandiz has been lower than the average and has a score of 2.15, which is not in a desirable condition. The results of the hypothesis test showed that the level of good governance indicators among the citizens of Shandiz is lower than the average. In explaining this, one can say that the average level of good urban governance indicators is 2.17, which indicates the unfavorable condition of these indicators in the urban areas of Shandiz. As a result, the first hypothesis was confirmed. It was also found that the level of urban image index and urban brand among the citizens of Shandiz is lower than average. The explanation is that the average level of urban image and urban brand index is 2.25, which indicates the unfavorable condition of these indicators in Shandiz. As a result, the second hypothesis was rejected, and finally, Spearman's correlation test between good urban governance and the mental image of the citizens showed a correlation with the value of 0.578% 74, and it can be said that the third hypothesis was confirmed.
4. Conclusion
In general, the calculations indicate that if good governance indicators in Shandiz are realized, this can have a great impact on the citizens' mental image, and this potential can easily be used to branding the city of Shandiz. In general, the results of this study have been consistent with the results of Razavizadeh's (2016) research, who studies the impact of good urban governance on the quality of urban life (i.e., Marand city). The results indicated that good urban governance had a positive and significant effect on the quality of urban life (subjective dimension) and the quality of urban environment (objective dimension). Also, according to the results of a study done by Mosulpour and DavarPanah (2016), good urban governance had an impact on achieving sustainable development (a case study in Ardabil city). The results indicated that the governing indicators in the city of Ardabil were relatively average. Accordingly, it is suggested that desirable and suitable places for walking in different parts of the city center, suitable hobby areas as well as suitable places for children and families in different parts of the city, and various exhibitions and festivals of products, industries, food, culture, literature, and local music be created to provide a unique image in the minds of tourists in order to illustrate the culture, and customs of the city of Shandiz. The good urban governance index is in a bad situation. Considering the low willingness of citizens to participate in urban management, it is suggested that the municipality and city council create local councils in the urban areas of Shandiz to provide the ground for the participation of interested and informed localities in the city administration. This can be achieved by identifying people in public places such as mosques, parks, and so on. Interested and informed people can be identified by interviews and questionnaires. In this regard, the municipality and city council can also help students and academic forces.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good urban governance
  • Urban image
  • Urban brand
  • Shandiz
1. اسماعیل‌زاده، ح. و صرافی، م. (1385). جایگاه حکمروایی خوب برنامه‌ریزی شهری طرح متروی تهران. مدرس علوم انسانی (ویژه‌نامۀ جغرافیا)، 10 (1)، 25-1
2. ایران‌نژاد پاریزی، م. (1382). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: نشر مدران
3. بصیرت، م. (1385). تجربیات جهانی حکمروایی مناطق کلان‌شهری؛ آموزه‌هایی برای ایران. مدیریت شهری، (18)، 51-34
4. حمزه‌ای، م.، برادران. م. م. و هاتفی. ف. (1392). حکمرانی خوب در شهرداری مشهد. پنجمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری. دانشگاه فردوسی مشهد. 4 و5 اردیبهشت‌ماه. مشهد، ایران
5. دربان آستانه، ع. و رضوانی، م. (1390). تبیین مؤثر بر حکمروایی روستایی در حکومت محلی (مطالعۀ موردی: شهرسنان قزوین). مدیریت شهری، 10 (29)، 197-179
6. رضوی‌زاده، الهام( ۱۳۹۵)، بررسی تأثیر حکمروایی خوب شهری بر کیفیت زندگی شهری (مطالعه موردی: شهر مرند)، مجموعه‌مقالات سومین کنفرانس علمی پژوهشی افق‌های نوین در علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی معماری و شهرسازی ایران. تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین
7. رفیعیان، م. و حسین‌پور، ع. (1390). حکمروایی خوب شهری از منظر نظریات شهرسازی. طحان: هله
8. رهنما، م. ر؛ مافی، ع. و اسدی. ر. (1389). تحلیل حکمروایی خوب شهری در مشهد با استفاده از الگوی سوات. جغرافیا و توسعۀ ناحیه‌ای، 8 (15)، 224-197
9. قلی‌پور، آ.، ابویی اردکان، م. و پیدایش. ا. (2012). بررسی عوامل مؤثر در شکل‌گیری تصویر شهر در راستای برندسازی مؤثر شهری. هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 3 (45)، 48-39
10. گرجی،ا. و برخورداری، س. (1388). مبانی روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: ثالث
11. ملک حسینی، ع. و کولائی، پ. (۱۳۹۵). بررسی حکمروایی خوب شهری. مجموعه‌مقالات دومین کنگرۀ بین‌المللی علوم زمین و توسعۀ شهری. تبریز: شرکت کیان طرح دانش
12. نخعی، م.، خداداد، م.، مرمنی اصل، م. و براتی، فرزانه. (۱۳۹۵). سنجش عملکرد شهرداری از منظر شاخص‌های حکمرانی خوب شهری (منطقۀ 1 و 2 شهر گرگان). مجموعه‌مقالات دومین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامه‌ریزی پایدار ایران. تهران: مؤسسه آموزش عالی مهر اروند
13. Adams, R. B., & Ferreira, D. (2009). Women in the boardroom and their impact on governance and performance. Journal of Financial Economics, 94(2), 291-309
14. Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new brand management for nations, cities and regions. London, England: Palgrave Macmillan
15. Blain, C., Levy, S. E., & Ritchie, J. R. B. (2005). Destination branding: Insights and practices from destination management organizations. Journal of Travel Research, 43(4), 328-338
16. Cai, A. (2006). Cooperative branding for rural destinations. Annals of Tourism Research, 29(3), 720-742
17. Cai, A. (2009). Tourism branding in a social exchange system. In A. Cai, W. C. Gartner, & A. M. Munar (Eds.), Tourism branding: Communities in action (Bridging tourism theory and practice) (Vol. 1, pp. 89-104). Bingley, England: Emerald Group Publishing Limited
18. Govers, R., Go, F. M., & Kumar, K. (2007). Promoting tourism destination image. Journal of Travel Research, 46(1), 15-23
19. Hall, C. M., & Page, S. (2010). The contribution of Neil Leiper to tourism studies. Current Issues in Tourism, 13(4), 299-309
20. Jacka, T. (2010). Women's activism, overseas funded participatory development, and governance: A case study from China. Women's Studies International Forum, 33(2), 99-112
21. Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands. Place Branding, 1(1), 58-73
22. Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. American Marketing Association, 57(1), 1-22
23. Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. (1994). Mercadotecnia de localidades: comoatraerinversiones, industrias y turismo a ciudades, regiones, estado y paises [Local marketing: Attracting investments, industry and tourism to cities, regions, states and countries]. Mexico City, Mexico: Diana
24. Morgan, N., Pritchard, A., & Pride, R. (Eds.). (2004). Destination branding: Creating the unique destination proposition (2nd ed.). Chennai, India: Elsevier
25. Stewart, K. (2006). Designing good urban governance indicators: The importance of citizen participation and its evaluation in Greater Vancouver. Cities, 23(3), 196-204
26. Williams, P. W., Gill, A. M., & Chura, N. (2004). Branding mountain destinations: The battle for “placefulness”. Tourism Review, 59(1), 6-15
CAPTCHA Image