نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

گروه جغرافیای انسانی و آمایش/ دانشکده علوم زمین/ دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

تحقیقات جغرافیایی از زمانی که گسترش یافته است، مسائل اخلاقی را در گستره­ای از زمینه­ها، از جمله شیوه­های مصرفی، مورد بررسی قرار داده است. یکی از مباحث اخلاقی مورد تاکید در جغرافیا، مصرف محصولات محلی است که درباره مسافت غذایی و حفاظت از محیط زیست، تجارت منصفانه، عدالت اجتماعی و دموکراسی غذایی بحث می­کند. گرچه در سال­های اخیر مصرف مواد غذایی محلی در کشورهای توسعه­یافته شایع تر بوده اما اخیرا مصرف این محصولات در کشورهای در حال توسعه نیز رواج یافته است. در کشور ایران نیز مناطق مختلف اقلیمی، زمینه­های متنوعی را برای رشد محصولات محلی ایجاد کرده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی رفتار مصرف­کنندگان در خصوص مصرف محصولات محلی با توجه به ارزش‌های اخلاقی آنها است. در این راستا، با استفاده از روش نمونه­گیری غیراحتمالی در دسترس از 197 نفر از شهروندان ساکن در مناطق یک و بیست تهران سؤالاتی در قالب پرسشنامه بعمل آمد. نتایج برگرفته از تحلیل­ آزمون­های آماری نشان­ می­دهد که با توجه به ارزش‌های اخلاقی مصرف کنندگان در خصوص سلامت فردی، حمایت از تولیدات محلی و حفاظت از محیط زیست، عامل دسترسی و فاصله جغرافیایی بعنوان اصلی­ترین چالش مصرف­کنندگان در زمینه خرید محصولات محلی به شمار می­رود. بنابراین یکی از ضرورت­های توجه به مصرف اخلاقی در برنامه ریزی شهری، ایجاد فضاهای اخلاقی تولید و مصرف با توجه به عامل "فاصله جغرافیایی" می­باشد. چرا که برنامه­ریزان می­توانند اجتماعات محلی را برای تولید و مصرف مواد غذایی محلی پایدارتر و حفظ منابع کشاورزی محلی تشویق کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Towards Developing Ethical Spaces in Cities: Exploring Geographical Dimensions of Ethical Consumption in Tehran by Focusing on Local Food Consumption

نویسندگان [English]

  • Roghayyeh Samadi
  • mohammadtaghi razavian
  • Jamileh Tavakoliniya
  • morteza ghourchi

Department of Human Geography/ Faculty of Earth Sciences/ Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Geographical Research has been examining ethical issues in a wide range of areas including consumption patterns. One of the ethical issues in geography is the consumption of local food products which refers to food miles and environmental issues, fair trade, social justice, and food democracy. Although in recent years, local food consumption has become more prevalent in developed countries, but recently it has been widespread in developing countries. In Iran, different climatic zones have created various opportunities for growing local food products, but consumers are facing many challenges in consumption of this kind of products due to various factors. This study aims to investigate the consumer’s attitude, intention and behavior regarding local food products. In this regard, 197 consumers selected in districts 1 and 20 of Tehran City using convenience sampling method completed the questionnaires used in this study. The results of data analysis showed that despite the ethical values of the respondents, including their health- related issues, supporting local producers and protecting the environment, there is a positive correlation between the long distance for buying local food and the unwillingness to consume local products. In addition, geographical distance is one of the most important challenges for consumers to buy local products. Therefore, the intervention of urban planners in local food systems should be considered here due to issues such as food miles and environment pollution, food safety, etc. Urban planners should encourage local communities to produce and consume more sustainable local foods and protect local agricultural resources as well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Local Food Products
  • Ethical Issues
  • Food Miles
  • Fair Trade
  • Districts 1 And 20 Of Tehran City
  1. آقاپور صباغی، م. و محمدی، ا. (1391). برآورد میزان تمایل به پرداخت برای محصول سبزیجات ارگانیک در شهر اهواز. همدان: اولین همایش ملی توسعه پایدار کشاورزی ومحیط زیست سالم.
  2. پورعلیجان، م.، امیرنژاد، ح.، مجاوریان، س. م.، و تسلیمی، م. (1399). بررسی تمایل مصرف‌کنندگان برای مصرف محصولات ارگانیک در شهر ساری. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 28(12)، 116-93.
  3. حقیقی، م.، و حسین زاده، م. (1388). مقایسه میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامد های آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات. پژوهش های مدیریت در ایران، 13(4)، 139-103.
  4. کوچکی، ع.، منصوری، ه.، قربانی، م.، ورجب زاده، م. (1392). بررسی عوامل موثر بر تمایل به مصرف محصولات ارگانیک در شهرستان مشهد. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 27(3)، 194-188.
  5. کاوسی کلاشمی، م.، تهامی پور زرندی، م.، و حیدری شلمانی، م. (1392). برآورد میزان تمایل به پرداخت مصرف کنندگان برای محصول ارگانیک مرغ سبز به روش دو مرحله‌ای هکمن. اقتصاد و الگوسازی. 4(16)، 130-115.

 

  1. Barnett, C., Cloke, P., Clarke, N., & Malpass, A. (2005). Consuming ethics: Articulating the subjects and spaces of ethical consumption. Antipode37(1), 23-45.
  2. Beagan, B. L., Ristovski-Slijepcevic, S., & Chapman, G. E. (2010). People are just becoming more conscious of how everything’s connected: ‘ethical’food consumption in two regions of Canada. Sociology44(4), 751-769.
  3. Carbone, A., Gaito, M., & Senni, S. (2009). Consumer attitudes toward ethical food: evidence from social farming in Italy. Journal of Food Products Marketing15(3), 337-350.
  4. Carolan, M. (2020). Ethical eating as experienced by consumers and producers: When good food meets good farmers. Journal of Consumer Culture, 1469540519899967.
  5. Crang, M., & Hughes, A. (2015). Globalizing ethical consumption. Geoforum, 67, 131-134.
  6. Duram, L., & Oberholtzer, L. (2010). A geographic approach to place and natural resource use in local food systems. Renewable Agriculture and Food Systems25(2), 99-108.
  7. Feenstra, G. (2002). Creating space for sustainable food systems: Lessons from the field. Agriculture and human values19(2), 99-106.
  8. S. M., (2011), Exploring the “ethical everyday”: An ethnography of the ethics of family consumption. Geoforum, 42(6), 627–637.
  9. Huddart Kennedy, E., Baumann, S., & Johnston, J. (2019). Eating for taste and eating for change: Ethical consumption as a high-status practice. Social Forces98(1), 381-402.
  10. Keitsch, M. (2018). Structuring ethical interpretations of the sustainable development goals—Concepts, implications and progress. Sustainability10(3), 829.
  11. E. (2011). Ethical consumer in a globalized world: challenges for the individual's identity. Sweden: Master thesis, Department of Sociology, Lund University.
  12. Klassen, S. E. (2016). Decreasing distance and re-valuing local: how place-based food systems can foster socio-ecological sustainability. Solutions7, 22-26.
  13. T. (2010), from value-for-money to values-for-money: Ethical food and policy in Europe, Environment and Planning A, 42(8), 1814-1832.
  14. Lyson, T. A., & Green, J. (1999). The agricultural marketscape: A framework for sustaining agriculture and communities in the Northeast. Journal of Sustainable Agriculture15(2-3), 133-150.
  15. Martinez, S., Hand, M., Da Pra, M., Pollack, S., Ralston, K., Smith, T., & Newman, C. (2010). Local food systems: Concepts, impacts, and issues, ERR 97. US: Department of Agriculture, Economic Research Service, 5.
  16. Megicks, P., Memery, J. and Angell, R. J., (2012). Understanding local food shopping: Unpacking the ethical dimension, Journal of Marketing Management, 28(3-4), 264-289.
  17. Neo, H. (2016). Ethical consumption, meaningful substitution and the challenges of vegetarianism advocacy. The Geographical Journal182(2), 201-212.
  18. Parsa Motlagh, B., Koocheki, A., Mahallati, M. N., & Ramezani, M. (2015). Local food production and consumption in Iran. International Journal of Plant Science and Ecology1, 54-66.
  19. Peters, C. J., Bills, N. L., Lembo, A. J., Wilkins, J. L., & Fick, G. W. (2009). Mapping potential foodsheds in New York State: A spatial model for evaluating the capacity to localize food production. Renewable agriculture and food systems, 24(1), 72-84.
  20. Pinchot, A. (2014). The Economics of Local Food Systems. Minnesota: University of Minnesota, Extention Center for Community Vitality.
  21. Pratt, S., Mackenzie, M., & Lockwood Sutton, J. (2017). Food miles and food choices: the case of an upscale urban hotel in Hong Kong. Journal of Sustainable Tourism25(6), 779-795.
  22. C., Marinellib., N. and Pulitic. L., (2016). The consumer as citizen: the role of ethics for a sustainable consumption. Journal of Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8, 395 – 401.
  23. Rimal, A., & Onyango, B. (2013). Attitudes toward Locally Produced Food Products: Households and Food Retailers. Journal of Food Distribution Research, 44(856-2016-58116), 109-111.
  24. Roos, G., Terragni, L., & Torjusen, H. (2007). The local in the global–creating ethical relations between producers and consumers. Anthropology of food, available at: https://journals.openedition.org/aof/489
  25. Sandin. , P., & Ro¨cklinsberg. H. (2016). The Ethics of Consumption. Journal of Agric Environ Ethics, 29, 1–4.
  26. Schnell, S. M. (2013). Food miles, local eating, and community supported agriculture: putting local food in its place. Agriculture and Human Values,30(4), 615-628.
  27. S. & Forno. F. (2016). Closing the attitude-behaviour gap: The case of solidarity purchase groups. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8, 475 – 481.
  28. Stein, A. J., & Santini, F. (2021). The sustainability of “local” food: a review for policy-makers. Review of Agricultural, Food and Environmental Studies, 1-13.
  29. J. P., Sing. N. K. and Agrawal. A. (2011). Determinants of willingness to purchase organic food: An exploratory study using structural equation modeling. The International Food and Agribusiness Management Review, 14(2), 103-120.
  30. Wenzig, J., & Gruchmann, T. (2018). Consumer preferences for local food: Testing an extended norm taxonomy. Sustainability,10(5), 1313.
  31. Yazdanpanah, M., & Forouzani, M. (2015). Application of the theory of planned behaviour to predict Iranian students' intention to purchase organic food. Journal of Cleaner Production107, 342-352.
CAPTCHA Image