نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد/گروه جغرافیا

چکیده

یکی از چالش‌های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اواخر قرن بیستم، رشد پیوسته میزان ترافیک بوده که دست‌یابی به توسعه‌ی شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است .لذا یکی از راه حل های ارائه شده برای حل مشکلات ترافیکی و مسائل اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن در شهرهای بزرگ ، اعمال محدودیت های ترافیکی جهت کاهش تفاضای سفر و محدودیت تردد وسایط نقلیه‌ی شخصی و افزایش استفاده از وسایط نقلیه‌ی عمومی در محدوده‌ی مکانی و زمانی خاص بوده که خود یکی از ابزارهای مدیریت سیستم حمل ونقل (TSM ) می باشد. این تحقیق در دوبخش اعمال طرح محدودیت ترافیکی را مورد بررسی قرار داده است،که در بخش اول با هدف آگاهی ازنظریات مردم درخصوص اجرای طرح محدودیت تردد وسایل نقلیه‌ی شخصی در هسته‌ی مرکزی شهر مشهد، تعداد 150 پرسشنامه تکمیل گردید. دربخش دوم به منظور تکمیل اطلاعات و آزمون دقیق‌تر فرضیات تعداد 40 پرسشنامه‌ی دیگرتکمیل وبه تحلیل دیدگاههای کارشناسی وارزشیابی آنها از طرح ترافیکی ویژه ایام خاص شهر مشهد به ویژه نوروز 88، پرداخته شده است که دارای اهمیت زیادی است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، 70.7 درصد افراد پاسخگو، اجرای طرح را موجب روان شدن جریان ترافیک در محدوده مرکزی شهرمی دانند و70 درصد موافقند که اجرای طرح باعث تسهیل در دسترسی ها می شود. همچنین58 درصد افراد مورد بررسی اجرای طرح را سبب کاهش آلودگی هوا،54 درصد افراد موجب کاهش آلودگی صوتی و 56 درصد افراد هم اجرای طرح فوق را سبب کاهش مصرف سوخت بیان کرده اند. بنابراین به لزوم اجرای طرح در ایام خاص دراین محدوده پی می بریم، هر چند که66 درصد کسبه اجرای طرح را موجب کسادی کار خود دانسته اند. بر اساس بررسی انجام شده، راهکارهای مدیران و کارشناسان جهت رسیدن به حمل ونقل پایدار، شامل اجرای طرح محدودیت ترافیکی و پیوسته نمودن آن در هسته‌ی مرکزی شهر، استفاده بیشتر از سیستم حمل ونقل همگانی، مدیریت عرضه و تقاضای حمل ونقل، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها و مدیریت واحد شهری و... است. نتایج به‌دست آمده از مطالعات انجام شده حاکی از آن است که روش‌های محدودکننده‌ی ترافیک، تأثیر قابل توجهی بر ترافیک مرکز شهر،کاهش استفاده از وسایل نقلیه‌ی شخصی وافزایش استفاده از وسایل نقلیه‌ی همگانی داشته اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigation of Public Transportation System in Traffic Zone of Mashhad from the Viewpoint of Urban Sustainable Development

نویسندگان [English]

  • Baratali Khakpour
  • Zainab Faryabi

چکیده [English]

One of the main challenges facing urban planning in the late 20th century is the growth rate of traffic that influences access to sustainable urban development. One of the solutions proposed for traffic—as well as the economic, social, and environmental problems originating from it—in large cities has been the applying of traffic restrictions during certain times and in specific places in order to reduce travel demand and transportation by private vehicles, causing an increase in the use of public transportation by citizens. In this study, two questionnaires were developed and administered: the first to citizens and pilgrims (N= 150), and the second to experts and executive managers (N= 40). To analyze the data and test the hypotheses, the researchers applied Microsoft Office Excel and SPSS softwares. The results show that there is a relationship between applying the traffic restrictions for private vehicles and sustainable transportation in Mashhad. It was, moreover, revealed that by applying such traffic restrictions, use of public transportation would increase and, conversely, use of private vehicles would reduce by 14.6 percent. By the way, 70.7 percent of the common-people participants beleived that the traffic restrictions caused the increase in traffic flow in the center of the city, 70 percent maintaining it caused easy access to ficililities. Although 66 percent of tradesmen believed that the project would cause depression in their business, the necessity of applying such a project in the area on special days could not be denied. Furthermore, experts and managers’ solutions to achieve sustainable transportation were as follows: applying permanent traffic restrictions especially in the city center, developing public transportation, managing transportation demand and supply, developing more parking lots, and proper managing of urban units. As during traffic restrictions more people have to use the public transportation system, the executors of the plan should attempt to improve it and increase transportation facilities. Finally, as the public transportation system has a key role in the zone, if it is not promoted properly, the project may not succeed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • public transportation system
  • traffic zone
  • city center
  • traffic restrictions for private vehicles
  • urban sustainable development
CAPTCHA Image