نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 واحد بین الملل

2 دانشگاه فردوسی

چکیده

احداث مجتمع های بزرگ تجاری در زمین های با کاربری مسکونی یا فضای سبز در مراکز شهرهای بزرگ کشور هر روز بیشتر می شود. گسترش چنین مجتمع هایی آثار مختلفی بدنبال دارد که یکی از مهمترین آن تاثیراتی است که بر حمل و نقل شهر برجای می‌گذارد. در این مقاله تاثیرات حمل و نقلی یک تغییر کاربری معین بر حسب موقعیت مکانی آن در شهر ارزیابی می‌شود. مبنای نظری تحقیق حاضر، نظریه رشد هوشمند شهری است. دراین پژوهش روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است. تعیین شاخص‌های ترافیکی در شرایط عادی و برآورد آنها در اثر تغییر کاربری مورد نظر با استفاده از بانک های اطلاعاتی مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد و از روش شبیه‌سازی کامپیوتری انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد آثار تغییر کاربری تابع مکان آن در شهر است. همچنین این آثار در شرایط حضور یا عدم حضور سیستم های کلان حمل و نقل همگانی (نظیر مترو یا قطار شهری) در شهر متفاوت است. به طور کلی تغییر کاربری مسکونی به تجاری در نواحی مرکزی شهر منجر به افت شاخص های ترافیکی و در بافت های پیرامونی (دور از مرکز تجاری شهر) باعث بهبود شاخص‌های ترافیکی می‌شود. نتایج بدست آمده در سناریوهایی که در شرایط حضور سیستم های کلان حمل و نقل همگانی تعریف شده‌اند، بسیار پررنگ‌تر می‌باشند. باتوجه به اینکه سرمایه گذاران معمولاً تمایل دارند پروژه های تجاری خود را در مناطق شلوغ مرکز شهر اجرا نمایند، این مساله هزینه ای را از بابت افت شاخص های حمل و نقل و ترافیک به شهر تحمیل می‌نماید که در بخش پایانی مقاله هزینه مذکور براساس یکی از سناریوهای مطالعه شده برآورد شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Traffic assessment of switching to commercial land use

نویسندگان [English]

  • Houman Shadabmehr 1
  • Barat Ali Khakpour 2

چکیده [English]

Construction of large commercial complexes in residential land-use (RLU) or green space land-use (GSLU) areas in the metropolitan centers of the country is growing more every day. Expansion of such complexes has different influences where one of the most important consequences is on the transportation side. In this study, the transport related effects of a specific land-use change will be investigated based on its location. The theoretical basis of this research is urban smart growth theory. The research method is descriptive - analytical study. Setting traffic indicators in normal conditions and their estimation in case of change to commercial land-use (CLU) have been simulated by employing Comprehensive Transport Data Bank (CTDB) of Mashhad city and a computerized simulating method. The results revealed that the effects of changing in land-use are related to its location in the city and also to the presence or lack of Mass Public Transport Systems (MPTS). In general, the transformation of RLU and GSLU to CLU in inner layer of the city causes fall in transport indicators while resulting is rise of them in outer layers. The differences are more noticeable for scenarios defined in presence of MPTS. This transformation is causing some cost-effective influences regarding transport and traffic indicators that have been estimated at the final section of this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Land-use changing
  • Commercial land-use
  • Transport indicators
  • Mass public transport
CAPTCHA Image