Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor in Geography, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

Abstract

Marivan city is one of the tourist centers of Iran that has many attractions and hosts numerous tourists from different places. Due to the arrival of a large number of tourists in this city, it is necessary to study the factors affecting their satisfaction. So, the purpose of this study is to investigate the level of tourists' satisfaction with the city of Marivan and the factors affecting it. This study belongs to applied research in terms of purpose and is a descriptive-analytical study in terms of method. Data were collected by documentary and field methods. The statistical population of this study includes all tourists who visited Marivan city and stayed in this city for at least 24 hours (481,500 people) and a number of 200 samples were considered. The collected data were first analyzed for descriptive statistics and subsequently, the correlation test was conducted between variables using SPSS software. Results indicated a significant relationship between tourists' satisfaction with social security, urban facilities and services, marketers' actions at significant level of 0.05 with positive correlation coefficients of 0.772, 0.730 and 0.645, respectively. In other words, improving these factors will increase tourists' satisfaction with staying in this city. So, paying attention to the improvement of these factors in order to increase the satisfaction of tourists and their return to this city is necessary.

Keywords

  1. دیبایی، پ. (1371). شناخت جهانگردی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  2. راه­چمنی، ا. (1383). بررسی وضعیت بازاریابی توریسم و ارتقای آن در ایران. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق.
  3. رضوانی، م. ر. (1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  4. زاهدی، ش. س. (1377). تحلیلی بر تبعات توسعه جهانگردی. فصلنامه مطالعات مدیریت، (20)، 53-43.
  5. سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان کردستان (1388). گزارش معرفی غار باستانی کرفتو و قلعه تاریخی زیویه. سنندج: سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان کردستان.
  6. سلیمانی، م.، محمدنژاد، ع.، خدادادی، پ.، و عطایی، و. (1394). سنجش رضایت­مندی گردشگران از شهر مهاباد با تاکید بر گردشگری خرید، اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 3، شماره 10، صص 139 تا 155.
  7. شعاعی، م. ع. (1372). آشنایی با مفاهیم فرهنگ و روابط فرهنگی. تهران: نشر مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین­المللی.
  8. شوهانی، ن.، نیک سرشت، م.، تردست، ز.، و مقیمی، م. (1397). ارزیابی میزان رضایت گردشگران از محصول گردشگری با استفاده از مدل HOLSAT مطالعه موردی: استان ایلام. گردشگری شهری، 5(4)، 104-87.
  9. طالقانی، م.، و فتاحی، س. (1384). کیفیت خدمات گردشگری و اهمیت آن در جلب رضایت گردشگر. دو ماهنامه مدیریت، (99-100)، 56-63.
  10. فنی، ز.، برغمدی، م.، اسکندرپور، م.، و سلیمانی، م. (1391). سنجش میزان رضایت مندی گردشگران شهر گرگان. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7(20)، 48-31.
  11. کاتلر، ف.، و آرمسترانگ، گ. (1376). اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. تهران: نشر آتروپات کتاب.
  12. مرکز آمار ایران (1395). سرشماری عمومی نفوس و مسکن. تهران: مرکز آمار ایران.
  13. ملک اخلاق، ا. (1382). طراحی الگوی سیاست­گذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران. تهران: رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
  14. مهرانی، ه. (1374). تأثیر بازاریابی بر جذب جهانگردی بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی.

 

  1. Benur, A., & Bramwell, B. (2015). Tourism product development and product diversification in destinations, Tourism Management, 50, 213-224.
  2. Burkayt A.j. & Medilk, S. (1975). The Management of Tourism. London: Heinemann Publication.
  3. Gilmore, J. H. (2002). "Differencing Hospitality Cooperation’s via. Experiences". Cornell Hotel and Restaurant, 43(3), 87-92.
  4. Thomas R., and Huw T. (2006). Micro Politics and Micro Journal of Small Business and Enterprise Development. 13(1), 100-106.
  5. Thomas, C. & Jenkins, L. (1996). Regional Planning Approach to Tourism Development: The Case of Turkey. Journal of Tourism Management, 17(7), 112-119.
  6. Zehrer, A. (2009). Service Experience and Service Design. Managing Service Quality, 19(3), 332- 339.
CAPTCHA Image