Document Type : *

Authors

1 Master of Urban Design. Department of Urban planning, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.

2 Advancement in Architecture and Urban Planning Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Urban Planning, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.

Abstract

Adopting a cultural approach in urban planning means emphasizing the cultural meaning of space, along with its form and content. Accordingly, culture-based regeneration seeks to balance the various dimensions of city from the perspective of culture. With an interdisciplinary approach, this research looking at the literature of urban culture and regenerational practice, seeks to link the culture-based perspective in regenerational action in historical fabrics. This descriptive and analytical research is based on grounded theory. Semi-structured interviewes were conducted with 15 current and former residents and experts of the Ghanbar Ali Beig neighborhood. Analysis was done usin MAXQDA 2018 software and triple codings; based on the results of interviews, in the first level, 312 categories and in the next step, first 50 conceptual spectrums and after compression in the second level, 10 important categories were obtained. Finally, the main categories are attachment to the hometown and interest in preserving it, event-oriented, changing the demographic structure in terms of ethnicity along with the social adaptation of new and native residents, the prevalence and prosperity of business near the neighborhood, maintaining the tradition of daily water use, preserving collective identity and memories, spreading the culture of Larestan and contributing to the cultural economy of the city, dissatisfaction with the physical condition, incompatible land uses with the historical identity of the fabric, unity and empathy between the resident and former residents. The core category is "continuity of life and cultural unity of the neighborhood". Accordingly, the action application is presented.

Keywords

  1. اسحاقیه،ع.، صالحی،م، و رشیدی، م. (1398).سنجش پتانسیل ظرفیت های بازآفرینی‌فرهنگ‌مبنا در محله فهادان یزد با هدف توسعه گردشگری در محله.گردشگری شهری، 6(2)، 59-74.
  2. ایزدی، م.، قلعه‌نوئی، م.، و خان‌محمدی، م. (۱۳۹۹). تبیین مدل محله فرهنگی در بافت‌های تاریخی برای توسعه اقتصاد و حضور صنایع خلاق (مورد پژوهی: خیابان لاله‌زار تهران)، نشریه باغ نظر، ۸۷(۱۷). ۵-۱۸.
  3. باغبانی، پ. (1395). بازآفرینی فرهنگ‌مبنای مراکز شهری با تاکید بر طراحی زمینه‌گرا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد طراحی شهری.دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
  4. پژوهان، م.، و پور مقدم، ز. (1397). برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری شهری با رویکرد بازآفرینی فرهنگ‌مبنا در بافت‌های تاریخی (مطالعه موردی: بافت قدیم شهر رشت). فصلنامه مطالعات شهری، 27(7). 53-66.
  5. پورذکریا،م.، و فدایی نژاد، س. (1398). بازخوانی رویکرد بازآفرینی فرهنگ-مبنا در ساخت شهر خلاق (تدوین چارچوب تحلیلی بازآفرینی قطب خلاق و فرهنگی، .باغ نظر، 16(77)، 5-14.
  6. حناچی، پ.، دیبا، د.، و مهدوی‌نژاد، م. (۱۳۸۶). حفاظت و توسعه در ایران (تجزیه و تحلیل تجارب مرمت در بافت‌های باارزش شهرهای تاریخی ایران). نشریه هنرهای زیبا، ۳۲، ۵۱-۶۰.
  7. دیاریان، ن.(1391). تدوین راهبرد بازآفرینی شهری با تاکید بر مفهوم محله فرهنگی نمونه‌موردی: بافت درونی شهر همدان. شیراز: پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهرسازی گرایش برنامه‌ریزی شهری. دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه شیراز.
  8. ذبیحی،ح.، شیعه، ا.، و هاشمی، م. (۱۳۹۹). مکان‌یابی موقعیت پردازه‌های محرک توسعه در بافت‌های ناکارآمد شهری(مورد پژوهی: ناحیه ۲ منطقه ۱۸ شهرداری تهران). نشریه باغ نظر، ۸۴(۱۷)، ۵۱-۶۲.
  9. شبانی، ا.، و ایزدی، م. (1393). رویکردی نوین به بازآفرینی شهر خلاق. مجله نقش جهان دانشگاه تربیت مدرس. 4(2)، 63-54.
  10. صحراییان، ز.، و موحد، ع. (۱۳۹۶).تحلیل و شناسایی پهنه‌های زمینه‌ساز توسعه خلاق بافت‌های فرسوده با تاکید بر گردشگری (مطالعه موردی: محله فهادان شهر یزد). نشریه آمایش جغرافیایی فضا، ۲۶(۷)، ۳۱-۴۸.
  11. فراستخواه، م. (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر "نظریه برپایه" (گرندد تئوری GTM). تهران: نشر آگاه.
  12. لطفی، س. (۱۳۸۹). بازآفرینی شهری به سوی زبانی مشترک برای مرمت و حفاظت شهری در ایران. نشریه آبادی، ۳۲(۲)، ۱۵۰-۱۸۰.
  13. لطفی، س. (1389). بازآفرینی شهری فرهنگ‌مبنا : تعاملی بر بن‌مایه‌های فرهنگی و کنش بازآفرینی. نشریه هنرهای زیبا معماری و شهرسازی، 45(3)، 49- 62.
  14. لطفی، س.، شعله، م.، و علی اکبری، ف.(1396). تدوین چارچوب مفهومی کاربست اصول و آموزه های بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا (مورد پژوهی: بافت تاریخی شیراز). معماری و شهرسازی ایران، (13)، 229-245.
  15. مامفورد، ل. (1385).فرهنگ شهرها. مترجم: عارف اقوامی‌مقدم، تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
  16. مرادی، ف.، زرابادی، ز.، و ماجدی ح. (1398). واکاوی اصول بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا با رویکرد ارتقای رقابت پذیری. باغ نظر، 16(70)، 5-16.
  17. مشاورین دانشگاه شیراز (1396). طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی لار. شیراز: مشاورین دانشگاه شیراز.

 

  1. Chin-Tay P., & Coca-Stefaniak, J.A. (2010), Cultural urban regeneration practice and policy in the UK and Singapore. Asia Pacific Journal of Arts and Cultural Management, 7(1), 512-527
  2. Y.H., Lee, M.Sh. (2019). Culture-led urban regeneration strategy: An evaluation of the management strategies and performance of urban regeneration stations in Taipei City. Habitat International, 86, 1-9.
  3. Council for Cultural Co-operation (1995). Culture and neighbourhoods. Volume 1. Strasbourg: Council of Europe Publishing
  4. Della L. M., & Trunfio. M. (2018). The role of the private actor in cultural regeneration: Hybridizing cultural heritage with creativity in the city. Cities, 82, 35-44.
  5. Falanga, R., & Correa, N.M. (2021). Tackling urban disparities through participatory culture-led urban regeneration. Insights from Lisbon. Land Use Policy,108, 105478.
  6. Fan, D. D., & Kim, S.H. (2019). The Study on the Residential Space in Culture-led Urban Regeneration: A case study of Residential Space in Henan. E3S Web of Conferences, 79,01005.
  7. Florida, R. (2002). The rise of the creative class: And how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books.
  8. Gdaniec, C. (2000). Cultural industries, information technology and the regeneration of post-industrial urban landscapes. Poblenou in Barcelona – a virtual city? Geojournal, 50, 379-387
  9. Kim, J.Y. (2016). Cultural entrepreneurs and urban regeneration in Itaewon, Seoul. Cities, 56, 132-140
  10. Landry, C. (2000). The Creative City: A toolkit for urban innovators. London & Sterling: Eearthscan.
  11. Landry, C., Greene, L., Matarasso, F., & Bianchini, F. (1996). The art of regeneration-Urban renewal through cultural activity. Stroud & Glos: Comedia & The Round.
  12. Li, j. (2020). Culture and tourism-led peri-urban transformation in China – The case of Shanghai.Cities, 99, 102628.
  13. Liu, Y. (2019). Event and sustainable culture-led regeneration: Lessons from the 2008 European Capital of Culture, Liverpool. Sustainability, 11(7),1869.
  14. Luo, D., & Li, S.L. (2019). Research on policy path of culture-led regeneration: Based on government roles analysis. Proceedings of 22nd International Conference on Advancement of Construction Management and Real Estate, CRIOCM 2017pp. 209-216.
  15. Murawska, S.Grzelak-Kostulska, E.Dąbrowski, L.S.Biegańska, J., & Smoliński, P. (2021). Culture-led regeneration as a vital instrument for preserving the cultural heritage of historical parks in Poland. Muzeologia a Kulturne Dedicstvo. 9(1), 41-61.
  16. S.S. (2020). Railway feat. culture – Rumia library effect as an example of the influence of culture-led regeneration in a medium-sized city in Poland. Cities,106, 102875.
  17. Nedučin. D., Krklješ, M., & Gajić, Z. (2019). Post-socialist context of culture-led urban regeneration – Case study of a street in Novi Sad, Serbia. Cities, 85, 72-82.
  18. Niu, S., Lau, S.S.Y., Shen, Z., & Lau, S.S.Y. (2018). Sustainability issues in the industrial heritage adaptive reuse: rethinking culture-led urban regeneration through Chinese case studies. Journal of Housing and the Built Environment, 33(3), 501-518.
  19. Yu, T., Tang, Q., Wu, Y., Wang, Y., & Wu, Z. (2019). What determines the success of culture-led regeneration projects in China? Sutainability, 11(18), 4847.
CAPTCHA Image