نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

تبریز

چکیده

کاربری ترکیبی، کاربری های مختلفی را شامل می شود که برای همزیستی، در مجاورت هم و در ارتباط همساز با یکدیگر چه به صورت افقی یا بخشهای هم جوار سرزمین و چه به صورت عمودی یعنی درون یک ساختمان قرار می گیرند. نظریات اخیر برنامه ریزی شهری، بر اصول مختلفی تأکید می کنند که ایجاد کاربری ترکیبی یکی از این اصول می باشد و یکی از اهداف کاربری ترکیبی، تأثیر آن بر حمل و نقل شهری است. این تحقیق از نوع کاربردی به روش توصیفی – تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات به دو روش اسنادی ( کتابخانه ای ) و میدانی بوده است. در این مقاله به بررسی تطبیقی میزان تولید سفر در دو محدوده منطقه 6 مشهد با کاربری ترکیبی متفاوت پرداخته شده است. محدوده مورد مطالعه، دو محدوده چهنو با کاربری ترکیبی بیشتر و کارمندان با کاربری ترکیبی کمتر می باشد. در تحلیل تحقیق، نوع سفر به دو سفر درون محله ای و فرامحله ای تقسیم شده و از آزمونهای آماری مرتبط کمک گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دو محدوده مورد مطالعه از نظر تولید سفر درون محله ای تفاوت معنی داری نداشته اند اما بین دو محدوده نسبت به میزان تولید سفر فرامحله ای تفاوت معنی داری بوده است. این بدان معناست که هر دو محدوده مورد مطالعه، سفرهای درون محله ای برابری تولید می کنند و نقطه تمایز آنها در تولید سفرهای فرا محله ای است که محدوده با کاربری ترکیبی کمتر، سفر فرامحله ای بیشتری نسبت به محدوده کاربری ترکیبی کمتر داشته است. بنابراین نتایج تحقیق حاضر نقش کاربری ترکیبی ریزدانه را در جذب و کاهش سفرهای فرامحله ای نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparative study of the mixed land use role on travel generation in urban neighborhoods (case studies: Chahno and Karmandan neighborhoods, 6th region of Mashhad

نویسندگان [English]

  • Dr rasoul ghorbani
  • naeime torkamanniya

چکیده [English]

Mixed land use includes various land uses which are adjacent to each other and linked together to accommodate either horizontal or vertical segments adjacent land and within a building to coexistence. Recent urban planning theories, emphasizing on several principles that make the mix use development is one of these principles. Mixed land use effects on travel demands and urban transportation efficiency. This research is applied and methodology in this study is descriptive – analytical that the data collection is the documents (the library) and survey that were collected through questionnaires (designed by the researchers), interviews and surveys. This paper examines the relationship between mixed land use and distribution of intra- neighborhoods and extra-neighborhoods travels. The case studies are two neighborhoods (Chahno and Karmandan) that the Chahno has more mixed land use than Karmandan and we divided types of trips to intra and extra-neighborhoods. It was found that neighborhood with high land use mix reduced automobile travel demands and attract extra-neighborhood trips and the neighborhood with low land use mix have high extra-neighborhood trips. Therefore, findings of this study show that role of mixed land use on attract extra-neighborhood trips and it reduced automobile dependency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : mixed land use
  • trip generation
  • intra-neighborhood trips
  • extra-neighborhood trips
  • Chahno
  • Karmandan
CAPTCHA Image