نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام‌نور، تهران

2 دانشگاه پیام نور، تهران مرکز

3 دانشگاه اصفهان

چکیده

شهر تهران با توجه به نقش مرکزیتی با افزایش جمعیت و تراکم همراه بوده و به تبع آن در ارائۀ خدمات در زمینه‌های مختلف، به جهت کمبود و در پاره‌ای از موارد به‌دلیل عدم توزیع جغرافیایی مناسبِ کاربری‌ها دچار نارسایی‌هایی است. شبکة جایگاه‌های سوخت‌رسانی از جمله اجزاء شبکۀ خدمات شهری است که به‌عنوان تأمین‌کننده سوخت بخش حمل‌ونقل درون‌شهری عمل کرده و به نوبۀ خود از لحاظ ملاحظات ترافیکی، شهرسازی، ایمنی و محیط زیست دارای اهمیت است. منطقۀ شش تهران به‌لحاظ نقش فرامنطقه‌ای و برخورداری از شبکۀ بزرگراهی علاوه بر عبور و مرور داخلی، پذیرای حمل‌ونقل عبوری سایر مناطق نیز می‌باشد که این مسئله ضرورت نیاز به جایگاه‌های سوخت‌رسانی و مکان‌یابی بهینۀ آن‌ها را بیان می‌دارد. به همین منظور پژوهش پیشِ رو با هدف تعیین مکان بهینه برای احداث جایگاه‌های پمپ بنزین و بررسی موقعیت جایگاه‌های موجود در منطقۀ 6 تهران انجام شده است. روش پژوهش در این بررسی، توصیفی‌تحلیلی و با به‌کارگیری روش‌های تحلیلی (MCDM) و نیز استفاده از مدل تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) و تلفیق آن با قابلیت‌های GIS است. جهت نیل به اهدف مذکور از شاخص‌های مناسب و سازگار با منطقۀ مورد مطالعه استفاده شده است و در نهایت با استفاده از دانش کارشناسان و نرم‌افزار Expert Choice وزن نهایی معیارها مشخص شده است. نتایج حاصل از تلفیق لایه‌های اطلاعاتی، ضمن مشخص‌کردن مکان‌های مناسب برای احداث جایگاه‌های جدید، موقعیت قرارگیری جایگاه‌های پمپ بنزین را تحلیل کرده است که نشان می‌دهد به‌جز جایگاه شمارۀ 24 که در موقعیت نامناسبی استقرار یافته است سایر جایگاه‌ها در مکان‌های بهینه و نسبتاً مناسبی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Spatial Analysis of Petrol Stations and Identification of the Optimized Construction Locations for New Stations Using MCDM and GIS (Case Study: Region 6 of Tehran Municipality)

نویسندگان [English]

  • Yaghoub Moradi 1
  • Narges Nazari 2
  • Mohammad Reza Bosshaq 3
  • Hamzeh Rahimi 3

1 University of Payam-e Noor Tehran

2 University of Payam-e Noor Tehran Center

3 University of Isfahan

چکیده [English]

Extended Abstract
1. Introduction
High traffic volume is one of the most common problems of urban transportation in metropolises. The increase in the number of vehicles in case of not having necessary predictions also enhances the demand for fueling in places where mostly are unable to respond to such needs. Site selection of public facilities is an instance of policies of local governments with understanding profits due to savings in the use of resources, increasing efficiency and synergy of services, and enhancing the sense of collectivism. Such profits are highly vital particularly for those governments which are experiencing rapid population growth. Appropriate development and balanced uniform distribution of fueling stations will result in valuable achievements. The reduction in the duration and the length of fueling travels, fueling near the residential place and increasing citizens’ welfare, appropriately accessing fueling stations, the absence of gridlocks and lines in stations, increasing safety and reducing economic costs of supplying lands are among these achievements. Diverse factors such as population, economic and geographical aspects, and governmental policies, etc. should be considered in selecting optimal places for fueling stations. One of these systems is GIS. Accordingly, regarding the significance of the issue of site selection in cities such as site selection of fueling stations, the aim of the present study is optimal site selection for gas stations in Tehran's 6th Municipality District.
2. Theoretical Framework
The multi-criteria decision making method refers to concepts, approaches, models, and methods contributing to evaluation base on weights, values, or the degree of superiority from the decision maker’s viewpoint, and finally results in better decision making. Since the 1960’s, the integration of the multi-criteria decision making method with GIS was considered by urban planners for solving problems of spatial planning and consequently, the multi-criteria approach and GIS became bases for solving problems of planning which were involved in multiple conflicting aims such as issues of allocating land uses. This approach is so simple and flexible that a lot of criteria and indicators can be applied in it. However, decision makers may face problems in allocating weights to each of these criteria based on paired comparison. The integration of the multi-criteria decision making in the form of GIS for optimally zoning urban services can have many more applications. AHP is among multi-criteria decision making methods mixing qualitative and quantitative analyses, and was presented by T. L, Satti, a US expert at operational research in the 1970’s.
3. Methodology
The present study is applied-developmental. The research method was descriptive-analytical. In the descriptive part of the study, library research and documentary analysis were employed. In the analytical part of the study, by investigating factors affecting site selection of gas stations, and using the land map of Tehran's 6th District, numerical layers were created and analyzed by GIS. Then, applying the integrated method of GIS and MCDM and using AHP, as well as creating considered changes in information layers, the desired results of optimal site selection of gas stations and evaluation of current stations were achieved. The multi-criteria decision-making method is one of the concepts, approaches, models, and methods contributing to decision makers’ evaluations based on weights, values, and the degree of superiority. Finally, it results in better decision making. The main objective of multi-criteria decision making methods is to investigate a number of alternatives regarding the diverse criteria and conflicting aims.
4. Results
The results of calculated weights indicated that the access to the communication network with the highest weight as 0.482 and also the population density with the weight as 0.268 have very high significance and roles in site selection of fueling stations, while other indicators investigated in the present study have less significance. The results of the study also indicated that from among compatible land uses, fire stations with the weight as 0.421, public parking lots with the weight as 0.343, and urban terminals with the weight as 0.236 have the highest significance, respectively. Moreover, from among incompatible land uses, residential land uses with the weight as 0.331 and green spaces with the weight as 0.262 have the highest significance. The results indicated that five stations were in optimal locations, three stations were in relatively appropriate locations, and only one station was located at an inappropriate place. Therefore, except for the northeast strip and the west of the District which have inappropriate conditions for constructing new stations, other parts especially the center and south of the District have provided appropriate conditions for constructing new stations.
5. Discussion
The process of selecting optimal sites starts with identifying effective factors, and then these factors are placed in a hierarchy using the decreasing AHP model from the general aim to different criteria and sub-criteria at sequential levels. There are a lot of criteria for site selection of gas stations regarding global standards, but applying all of them in zoning is impossible due to different reasons. In the present study, four criteria were used for selecting optimal sites for gas stations of Tehran 6th District. These criteria are the degree of population density, access to the traffic network, natural hazards, and compatible and incompatible land uses.
6. Conclusion
The results indicated that regarding the maps of land use, the selected criteria and investigations in Tehran's 6th District, stations 2, 108, 115, 145, and 153 are located at optimal places and stations 15, 22, and 110 at relatively optimal places. In addition, station 24 is located at an inappropriate location. Therefore, it is better that in case of setting up new locations, potential places with high capacity be identified in order that new stations play more roles in eliminating urban problems. In contemporary urban structures, easiness and access to aims are prioritized and planning should be conducted regarding the power and identification of capabilities of zoned regions and districts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Locating
  • Petrol stations
  • MCDM
  • AHP
  • GIS
  • Region 6 of Tehran
1. امامی، ح. (1386). بررسی و مکان‌یابی مراکز اسناد رسمی با استفاده ازGIS و مدلAHP . (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان
2. پورمحمدی، م. (1387). برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهر. تهران: سمت
3. رضویان، م. (1381). برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری. تهران: منشی
4. روستایی، ش.، قنبری، ح.، کاظمی‌راد، ش.، و نوریان، ر. (1390). ارائۀ الگوی بهینۀ مکان‌یابی پارکینگ‌های محله‌ای با استفاده از روش AHP و GIS؛ مطالعۀ موردی: منطقۀ 3 و 4 شهرداری تبریز. مجلۀ جغرافیا و توسعه، 9(23)، 163-184
5. زبردست، ا. (1380). کاربرد فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای. هنرهای زیبا، (10)، 13-21
6. زیاری، ی.ع، و حسین مردی، م. (1388). بررسی و تحلیل کاربری اراضی شهری و وزن‌دهی معیارهای مکان‌یابی جایگاه‌های پمپ گاز با استفاده از مدل AHP (مطالعۀ موردی: منطقۀ 4 گازی شهر تهران). نگرش‏های نو در جغرافیای انسانی، 2(1)، 39-52
7. طالبی، ر. (1389). مکان‌گزینی بهینۀ پارکینگ‌های طبقاتی شهر تهران، مطالعۀ موردی: منطقۀ هفت شهرداری تهران. مجلۀ مدیریت شهری، 8(26)، 119-131
8. فقهی‌فرهمند، ن.، و حاجی‌کریمی، ب. (1389). مکان‌یابی ایستگاه آتش‌نشانی با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه TOPSIS و SAW و انتخاب مکان بهینه با استفاده از روش بردا (شهر صنعتی البرز قزوین). فصلنامۀ مطالعات کمی در مدیریت، 1(3)، 53-67
9. مشکینی، ا.، حاصل‌طلب، م.، یاپنگ‌غراوی، ب.، و علوی، س. ع. (1390). تعیین موقعیت بهینه فضا- مکانی پارکینگ‌های طبقاتی با رویکرد MCDM - GIS (منطقۀ 6 شهرداری تهران). فصلنامۀ جغرافیایی آمایش محیط، 4(13)، 1-20
10. میرتوکلی، ج.، و کنعانی، م. (1390). ارزیابی توان اکولوژیک کاربری توسعۀ شهری با مدل تصمیم‌گیری چندمعیاری MCDM و GIS (مطالعۀ موردی: شهرستان ساری، استان مازندران). مجلۀ پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 43(77)، 75-88
11. ولیخانی، ن.، چرخابی، ا.ح، خیرخواه‌زرکش، م.، و سلطانی، م. ج (1390). کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM) در پهنه‌بندی درجة تناسب توسعة فیزیکی اراضی شهری (مطالعة موردی: شمال شهر کرج). فصلنامه سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی، 2(2)، 1-13
12. هادیانی، ز.، کاظمی‌زاد، ش. (1389). مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از روش تحلیل شبکه و مدل AHP در محیط GIS، مطالعۀ موردی شهر قم. فصلنامۀ جغرافیا و توسعه، 8(17)، 99-112
13. هاشمی، س. ا.، کافی، م.، هاشمی، س. م.، و خان‌سفید، م. (1388). تجزیه و تحلیل روند تغییرات فضای سبز شهری، مطالعۀ موردی منطقۀ 2 تهران. مجلۀ علوم محیطی، 6(3)، 73-86
14. Aslani, M., & Alesheikh, A. (2011). Site selection of small gas stations using GIS. Journal of Scientific Research and Essays, 6(5), 3161-3171
15. Chang, N., & Breeden, P. (2008). Combining GIS with Fuzzy Multicriterial Decision-Making for landfill siting in an urban region. Journal of Environmental Management, 87(1), 139-153
16. Jinajun, Z. (2005). The Analytic Hierarchy process (AHP) research and its application in some problems. Northeast University, Shenyang, China
17. Karakitsios, S. P, Delis, V. K., Kassomenos, P. A., & Pilidis, G. A. (2007). Contribution to ambient benzene concentrations in the vicinity of petrol stations: Estimation of the associated health risk. Journal of Atmospheric Environment, 41(9), 1889–1902
18. Kumar Dey, P. (2003). Analytic hierarchy process analyzes risk of operating cross-country petroleum pipelines in India. Journal of Natural Hazards Review, 4(4), 213–221
19. Phua, M. H., & Minowa, M. (2005). A GIS-based multi-criteria decision making approach to forest conservation planning at a landscape scale: A case study in the Kinabalu Area, Sabah, Malaysia. Journal of Landscape and Urban Planning, 71, 207–222
20. Rida, A., Diabat. A., & Shatnawi, G. (2010). Combining GIS with multicriteria decision making for sitting water harvesting ponds in Northern Jordan. Journal of Arid Environments, 74, 1471-1477
21. Terres, I. M., Miñarro, M.D., Ferradas, E.G., Caracena, A.B., & Rico, J. B. (2010). Assessing the impact of petrol stations on their immediate surroundings. Journal of Environmental Management, 91(12), 2754-2762
22. Triantaphyllou, E., & Mann, S. (1995). Using the analytic hierarchy process for decision making in engineering applications: Some challenges. International Journal of Industrial Engineering: Applications and Practice, 2(1), 35-44
23. Viana, M. (2004). Intelligent transportation systems and parking management: Implementation potential in a Brazilian city. Journal of Cities, 21(2), 137- 148
24. Zhen, Y. (2010). Research on fuzzy comprehensive evaluation method based on AHP. South China University of Technology, Guangzhou
25. Zolnik, E., Minde J. B., Das Gupta, D., & Turner, S. (2010). Supporting planning to co-locate public facilities: A case study from Loudoun County, Virginia. Journal of Applied Geography, 30(4), 687–696
CAPTCHA Image