نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اتوش لوراند

2 دانشگاه گلستان

چکیده

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان اصلی‌ترین محور تحول و توسعه سبب پیدایش ساختاری جدید در ادارة شهرها شده و مجموعه‌ای به نام شهر الکترونیک برای شهرها در حال شکل‌گیری است. با توجه به این‌که تردد انسان و وسایل نقلیه در شهرها جهت رفع نیازهای روزمره همیشه مشکلاتی چون افزایش تصادف‌ها، ترافیک و آلودگی را به وجود می‌آورد، لزوم به‌کارگیری فناوری اطلاعات و تکنولوژی در شهرها جهت رفع مشکلات و سهولت در انجام امور روزمره امری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف امکان‌سنجی و بسترسازی شهر الکترونیک در محدودة شهری گرگان با روش توصیفی– تحلیلی و کاربردی و همچنین استفاده از روش دلفی (استفاده از نظر کارشناسان) انجام گرفته است. جامعة مورد مطالعه در این تحقیق، کارشناسان، متخصصان و مدیران حوزة مدیریت شهری و فناوری اطلاعات شهر گرگان است و از آن‌جایی که تعداد صحیح از جامعة مورد مطالعه در دسترس نیست، به‌صورت تخمینی تعداد 70 نفر از آن‌ها انتخاب شده و پرسش‌نامه بین آن‌ها توزیع شده است نتایج به‌دست‌آمده از آزمون کای اسکوئر نشان‌دهندة استفادة متوسط شهروندان گرگانی از فناوری اطلاعات و ارتباطات است. همچنین، نتایج به‌دست‌آمده از آزمون رگرسیون نشان‌دهندة ارتباط بسیار زیاد بین مؤلفة گسترش آموزش کامپیوتر و اینترنت به همة طبقات جامعه و تفکر استراتژیک بلندمدت در سطح کلان کشور با شکل‌گیری شهر الکترونیک است، به‌گونه‌ای که ضریب Beta خود گویای این مطلب است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Feasibility of the Implementation of Electronics Cities within Regional Cities (Case Study: Gorgan)

نویسندگان [English]

  • Hossein Mousazadeh 1
  • KhodaRahm Bazzi 2
  • Jafar Mirkatouli 2
  • Mohammad Farokhzad 2

1 Eotvos Lorand University

2 University of Golestan

چکیده [English]

Extended Abstract
1. Introduction
When cities have the two virtual and real spaces, it is an urban population movement managing to provide peace and security to its citizens through rationalizing urban population movement. In an electronic city, information services are given with no temporal or spatial limit (Safari & Kanaani, 2007). The use of new technology and communications in municipality as a service-providing organ leads to the establishment of an extensive, integrated, and secure structure to provide urban services. Urban services include assessing all the needs of the people in the city in terms of providing urban services and increasing the welfare of citizens (Mousazadeh, Bazzi, Mirkatouli, & Farrokhzad, 2015). Gorgan, city is the capital of Golestan, is one of the most populated cities within the region. Every day, there is a massive movement of people across the city. Living in an electronic city will be time and money saving for both citizens and the government. Therefore, the aim of this study was to determine the feasibility of implementing an electronic city in the urban area of Gorgan.
2. Methodology
This research is descriptive-analytical using survey method. Delphi method is used for the use of urban experts’ opinions. The statistical population of the present study includes experts in the field of urban management and information technology in Gorgan. Since the correct number of the study population is not available, an estimated number of 70 people were selected. Finally, the data were collected through a questionnaire and analyzed using SPSS software in an attempt to find the best solution to implement an electronic city in Gorgan.
3. Results
Regarding the feasibility of the implementation of an electronic city in Gorgan, 20 factors influencing the development of the electronic city have been considered. In fact, the impact of these factors has been measured by experts. In addition, the Chi-Square test has been used to examine the components which were used to measure the use of information technology in Gorgan from the viewpoint of experts and managers. With regard to the results, it can be said that in relation to most of the components of information and communication technology, the infrastructure has been launched from the viewpoint of experts and managers. The findings of the multivariate regression coefficient show the impact of the components of creating a suitable environment for encouraging investors in the information technology sector, expanding computer and internet education to all classes of society, helping protect the privacy of the individuals, making the commitment of urban macro management to building an electronic city, having suitable control, monitoring the system, long-term strategic thinking at the macro level of the country, the most important factors are the creation and formation of electronic city in Gorgan.
4. Conclusion
Gorgan, the capital of Golestan, is one of the densely populated cities of the region with many offices throughout the province which has a massive population movement from all over the city every day. Thus, if the electronic city is established, it will save time and money for citizens and the government. Therefore, the aim of the present study was to examine the feasibility of implementing an electronic city in the urban area of Gorgan. The statistical population of the present study includes experts and managers of urban management and information technology in Gorgan. However, since the correct number of the study population is not available, an estimated number of 70 were selected to administer the researchers’ made questionnaire. Finally, the data were analyzed using SPSS software and the best solution to establish the electronic city in Gorgan was presented. The results of the regression test indicate that there is a significant relationship between the component of computer and internet education in all sectors of society and the long-term strategic thinking at the macro level of the country with the formation of the electronic city. The Beta coefficient explicitly demonstrates the above relationship.
Depending on the Beta coefficient the following suggestions are made in order to establish an electronic city in Gorgan.
• Creating the culture of using computers and the internet among all classes of Gorgan
• Compulsory payment of bills and installments via the internet and information technology
• Have a comprehensive and strategic plan for the development of the electronic city in the long run
• Establishment of working groups in Gorgan governorate and municipality for the development of information and communication technology
• Establishing appropriate infrastructure for the development of information and communication technology in the city

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feasibility
  • Provision of infrastructure
  • Electronic City
  • Gorgan
1. بمانیان، م.، سالاری، م.، غفرانی، س. و بمانیان، ر. (1391). ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات شهر الکترونیک با استفاده از مدل تلفیقی پذیرش فناوری اطلاعات (TAM) و رهیافت نظری رفتار برنامه‌ریزی‌شده (TPB) و اعتماد (Trust) (مطالعة موردی: دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران). مدیریت شهری، 10 (29)، 150-131.
2. پوراحمد، ا.، محمدپور، ص.، بوچانی، م. (1389). بررسی مفهوم مشارکت شهروندان در امور شهر الکترونیکی. فصل‌نامة جغرافیای انسانی، 2 (4)، 117-105.
3. جلالی، ع.ا. (1382). شهر الکترونیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
4. حاتمی‌نسب، س.ح.، طالعی‌فر، ر.، عسگری‌نژاد، منیره.، دهقانی، ع. (1390). ارزیابی دیدگاه مدیران در خصوص وضعیت شهر الکترونیک (مطالعة موردی: شهر الکترونیک یزد). کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 3 (5)، 26-1.
5. حضرتی لیلان، ا.، خدیوی، ا. (1389). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (شهر الکترونیک) بر ساختار کالبدی شهر از دیدگاه کارکنان منطقة 1 شهرداری تبریز. فراسوی مدیریت، 3 (12)، 157-135.
6. خوارزمی، ا.ع.، شاددل، ل. (1393). ارزیابی سیستمی بعد اجتماعی در استقرار شهر الکترونیک بجنورد. پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری. 2 (1)، 118-95.
7. رهنورد، ف.ا.، محمدی، د. (1386). ارزیابی مراحل تکاملی دولت الکترونیک در ایران. پژوهش‌نامة علوم انسانی و اجتماعی، 7 (27)، 80-63.
8. سرافرازی، م.، معمارزاده، غ. (1386). پارادایم دولت الکترونیک ضرورتی اساسی در استقرار شهرداری الکترونیک. چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران، هتل المپیک.
9. شریف نژاد، م. (1393). ارزیابی و سنجش عوامل مؤثر بر اعتماد به شهر الکترونیک (نمونة موردی: شهر الکترونیک در یزد). برنامه‌ریزی فضایی، 4 (2)، 188-175.
10. صفری، س.، و کنعانی، ا. (1386). شهرداری الکترونیک زیربنای شهر الکترونیک. اولین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک. تهران، سالن همایش‌های برج میلاد.
11. عاملی، س.ر. (1382). دو جهانی شدن و آیندة جهان. کتاب ماه، (70-69)، 28-15.
12. خان‌زاده، ع. (1386). شهر، شهرداری و شهروند الکترونیک. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
13. علیزاده اصل، ج.، ضرابی، ا.، و تقوایی، م. (1394). ارزیابی عوامل مؤثر بر تحقق شهرهای الکترونیک (موردشناسی: شهر ارومیه). جغرافیا و آمایش شهری-منطقه‌ای، 5 (15)، 255-233.
14. قیانچی، ا.ح. (1389). ارائة چارچوبی برای برنامه‌ریزی توسعة شهرداری الکترونیک در ایران. مجموعه‌مقالات اولین کنفرانس بین‌المللی شهرداری الکترونیکی. تهران: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.
15. کریمی ثانی، و. (1392). تحلیل زمینه‌های تحقق شهر الکترونیک در سبزوار. پایان‌نامة منتشرنشدة کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران.
16. کیانی، ا. (1390). شهر هوشمند ضرورت هزارة سوم در تعاملات یکپارچة شهرداری الکترونیک (ارائة مدل مفهومی-اجرایی با تأکید بر شهرهای ایران). آمایش محیط، 4 (14)، 64-39.
17. مشهدی‌زاده دهاقانی، ن. (1386). تحلیلی از ویژگی‌های برنامه‌ریزی شهری در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
18. موسی‌زاده، ح.، بزی، خ.، میرکتولی، ج.، و فرخ‌زاد، م. (1394). نقش و جایگاه شهر مجازی (الکترونیک) در فرآیند توسعة شهری با تاکید بر شهر گرگان. تهران: هفتمین کنگرة جغرافیای سیاسی شهر.
19. موسی‌زاده، ح. (1395). امکان‌سنجی الزامات و نقش شهر الکترونیک در فرآیند توسعة پایدار در شهر گرگان، پایان‌نامة منتشرنشدۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه گلستان. گرگان، ایران.
20. Angelopouls, S., Kitsios, F., & Papadopouls, T. (2010). New service development identifying critical success factor. Journal of Business Process Management, 4(1), 95-118.
21. Chen, Y., & Gant, J. (2001). Transforming local e-government services the use of application service providers. Government Information Quarterly, 18, 343-345.
22. Denis, A. R., & Justin, B. K. (2014). Public services and electronic government for Chicago’s digital city, advanced information science research center (AISRC). Illinois Population, Chicago, USA.
23. Droege, P. (1999). Intelligent environments. Amsterdam: Elsevier Science B. V.
24. Ebbers, W. E. (2007). Electronic government: Rethinking channel management strategies. Government Information Quarterly, 25(2), 181-201.
25. Ebrahim, Z., & Irani, Z. (2005). E-Government adoption architecture and barriers. Journal of Business Process Management, 11(5), 589-611.
26. Helbig, N., Ramon Gil-Gracio, J., & Ferro, E. (2009). Understanding the complexity of electronic government, implications from the digital divide literature. Government Information Quarterly, 26(1), 89-97.
27. Kinder, T. (2002). Vote early, Vote often? Tele-democracy in European cities. Public Administration, 80(3), 557-582.
28. King, S. (2007). Citizen as customers: Exploring the future of CRM in UK local government. Government Information Quarterly, 24, 47-63.
29. La Porte, T., M., Demchak, C. C., Jong, M., & Friis, C. (2002). Democracy and bureaucracy in the age of the web, empirical findings and theatrical speculations. Administration & Society, 34(4), 411-446.
30. Lee, J. K. (2000). E-citizen. Social Education, 64(6), 378-379.
31. Moon, M. (2002). The evolution of E-government among municipalities: Rhetoric or reality? Public Administration Review, 62(4), 424-434.
32. Odendaal, N. (2003). Information and communication technology and local governance: Understanding the difference between cities in developed and emerging economies. Computers, Environment and Urban System, 27, 585-607.
33. Reddick, C. (2005). Citizen interaction with E-government: From the streets to servers. Government Information Quarterly, 22(1), 38-57.
34. Serrano, C., Rueda, M.., & Portillo, P. (2009). Determinant of e-government extension. Online Information Review, 33(3), 476-498.
35. Singh, A. K., & Sahu, R. (2007). Integrating internet, telephones, and call centers for delivering better quality e-governance to all citizens. Government Information Quarterly, 25(3), 477-490.
36. Trkman, P., & Turk, T. (2009). A conceptual model for the development of broadband and egovernment. Government Information Quarterly, 26(2), 416-424.
37. Weerakkody, V., El-Haddadeh, R., & Al-shafi, S. (2011). Exploring the complexities of government. Administration, 80(3), 557-582.
38. Yang, J., Brandon, P. S., & Sitwell, A. C. (2005). Smart and sustainable built environment. Oxford: Blackwell Publishing.
CAPTCHA Image