نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

شهرستان مریوان یکی از مراکز گردشگری کشور است که دارای جاذبه ­های زیادی بوده و میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف است. با توجه به ورود حجم بالایی از گردشگران به این شهر، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت آنان؛ ضروری است. لذا هدف از این تحقیق، بررسی میزان رضایت گردشگران از شهر مریوان و عوامل مؤثر بر آن است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی-تحلیلی است. جمع ­آوری اطلاعات از دو روش اسنادی و میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه گردشگران وارد شده به شهرستان مریوان که حداقل 24 ساعت در این شهرستان اقامت داشته ­اند (481500 نفر). تعداد نمونه ­ها نیز با توجه به امکانات تحقیق و نیز نظر متخصصین مربوطه، 200 نمونه در نظر گرفته شد. داده ­ها و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم ­افزارهای Excel (برای داده ­های توصیفی) و SPSS تحلیل شده و آزمون همبستگی میان متغیرها به ­دست آمد. نتایج تحقیق حاکی از نأثیر بالای عوامل؛ امکانات و خدمات شهری، امنیت اجتماعی، بازار و کنش ­های بازاریان بر رضایت گردشگران از شهر مرزی مریوان است. همچنین ارتباط معناداری میان رضایت گردشگران با امکانات و خدمات شهری، امنیت اجتماعی، کنش ­های بازاریان به ترتیب با میزان همبستگی 730/0، 772/0 و 645/0  و سطح معناداری کمتر از 5/0 مشاهده شد. یعنی با بهبود این عوامل، موجب بالا رفتن رضایت گردشگران از اقامت در این شهر می شود. لذا توجه به بهبود این عوامل در جهت افزایش رضایت گردشگران و بازگشت مجدد آنها، ضروری است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Effective Factors on Tourist’s Satisfaction in the Border Cities of Western Iran (Case Study: Marivan, Kurdistan Province)

نویسنده [English]

  • Seyed Hadi Tayebnia

Assistant Professor in Geography, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

چکیده [English]

Marivan city is one of the tourist centers of Iran that has many attractions and hosts numerous tourists from different places. Due to the arrival of a large number of tourists in this city, it is necessary to study the factors affecting their satisfaction. So, the purpose of this study is to investigate the level of tourists' satisfaction with the city of Marivan and the factors affecting it. This study belongs to applied research in terms of purpose and is a descriptive-analytical study in terms of method. Data were collected by documentary and field methods. The statistical population of this study includes all tourists who visited Marivan city and stayed in this city for at least 24 hours (481,500 people) and a number of 200 samples were considered. The collected data were first analyzed for descriptive statistics and subsequently, the correlation test was conducted between variables using SPSS software. Results indicated a significant relationship between tourists' satisfaction with social security, urban facilities and services, marketers' actions at significant level of 0.05 with positive correlation coefficients of 0.772, 0.730 and 0.645, respectively. In other words, improving these factors will increase tourists' satisfaction with staying in this city. So, paying attention to the improvement of these factors in order to increase the satisfaction of tourists and their return to this city is necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Satisfaction of Tourists
  • Urban Facilities
  • Social Security
  • Marivan
  1. دیبایی، پ. (1371). شناخت جهانگردی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  2. راه­چمنی، ا. (1383). بررسی وضعیت بازاریابی توریسم و ارتقای آن در ایران. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق.
  3. رضوانی، م. ر. (1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  4. زاهدی، ش. س. (1377). تحلیلی بر تبعات توسعه جهانگردی. فصلنامه مطالعات مدیریت، (20)، 53-43.
  5. سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان کردستان (1388). گزارش معرفی غار باستانی کرفتو و قلعه تاریخی زیویه. سنندج: سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان کردستان.
  6. سلیمانی، م.، محمدنژاد، ع.، خدادادی، پ.، و عطایی، و. (1394). سنجش رضایت­مندی گردشگران از شهر مهاباد با تاکید بر گردشگری خرید، اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 3، شماره 10، صص 139 تا 155.
  7. شعاعی، م. ع. (1372). آشنایی با مفاهیم فرهنگ و روابط فرهنگی. تهران: نشر مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین­المللی.
  8. شوهانی، ن.، نیک سرشت، م.، تردست، ز.، و مقیمی، م. (1397). ارزیابی میزان رضایت گردشگران از محصول گردشگری با استفاده از مدل HOLSAT مطالعه موردی: استان ایلام. گردشگری شهری، 5(4)، 104-87.
  9. طالقانی، م.، و فتاحی، س. (1384). کیفیت خدمات گردشگری و اهمیت آن در جلب رضایت گردشگر. دو ماهنامه مدیریت، (99-100)، 56-63.
  10. فنی، ز.، برغمدی، م.، اسکندرپور، م.، و سلیمانی، م. (1391). سنجش میزان رضایت مندی گردشگران شهر گرگان. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7(20)، 48-31.
  11. کاتلر، ف.، و آرمسترانگ، گ. (1376). اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. تهران: نشر آتروپات کتاب.
  12. مرکز آمار ایران (1395). سرشماری عمومی نفوس و مسکن. تهران: مرکز آمار ایران.
  13. ملک اخلاق، ا. (1382). طراحی الگوی سیاست­گذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران. تهران: رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
  14. مهرانی، ه. (1374). تأثیر بازاریابی بر جذب جهانگردی بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی.

 

  1. Benur, A., & Bramwell, B. (2015). Tourism product development and product diversification in destinations, Tourism Management, 50, 213-224.
  2. Burkayt A.j. & Medilk, S. (1975). The Management of Tourism. London: Heinemann Publication.
  3. Gilmore, J. H. (2002). "Differencing Hospitality Cooperation’s via. Experiences". Cornell Hotel and Restaurant, 43(3), 87-92.
  4. Thomas R., and Huw T. (2006). Micro Politics and Micro Journal of Small Business and Enterprise Development. 13(1), 100-106.
  5. Thomas, C. & Jenkins, L. (1996). Regional Planning Approach to Tourism Development: The Case of Turkey. Journal of Tourism Management, 17(7), 112-119.
  6. Zehrer, A. (2009). Service Experience and Service Design. Managing Service Quality, 19(3), 332- 339.
CAPTCHA Image