نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 گروه مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
با پشتیبانی فناوری های اطلاعات و ارتباطاتی جدید، مردم از اشتراک گذاری تجارب سفرشان در شبکه های اجتماعی و وب سایت های گردشگری لذت می برند. اطلاعات استخراج شده از این منابع حتی جریان های سفر در سطح دنیا را هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر انگیزه به اشتراک گذاری تجارب سفر در رسانه های اجتماعی توسط گردشگران شهر شیراز است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات همبستگی است،داده های میدانی با استفاده از پرسشنامه تبادل تجربیات سفر در رسانه های اجتماعی به روش پیمایشی گردآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل همه گردشگرانی است که در سال 1399 و نیمه اول ۱۴۰۰، از شهر شیراز بازدید و تجربیات سفرشان را در سایت های اینترنتی منتخب این پژوهش به زبان فارسی به اشتراک گذاشته اند. پرسشنامه پژوهش بصورت تصادفی در اختیار عده ای از این گردشگران قرار گرفت و در نهایت تعداد ۳۸۴ پرسشنامه قابل تحلیل گردآوری شد. تحلیل های آماری با نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 انجام شده است. یافته های نشان می دهد که 8 عامل(شامل تعلق به گروه، ارزش های مشترک، انطباق، لذت ادراک شده، انگیزه های نوع دوستی، خود شکوفایی یا کمال شخصی، محیط تعاملات و عوامل شخصی)، بر انگیزه به اشتراک گذاری تجارب سفر از طریق رسانه های اجتماعی تأثیر مثیت دارند ولی، اثر منفی محیط تعاملات و حفظ حریم خصوصی بر اشتراک گذاری تجربه سفر مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors Influencing the Motivation for Social Media Sharing of Travel Experiences: A Study of Shiraz Tourists
نویسندگان [English]
- mehdi kazemi 1
- Mohammad Mehdi Poursaeed 2
- sara hoseini 3
1 faculty member
2 Shahid Bahonar University of Kerman
3 management department- shahid bahonar university of kerman
چکیده [English]
Extended Abstract
Introduction
Recent years have experienced fundamental change in methods by which tourists access, use, and disseminate information, becoming largely contingent upon social media platforms. These platforms have effectively shape the perceptions, sentiments, and expectations of the pubic. Therefore, they are considered a critical information source for making decisions on the travels. About 78.5% of the Iranians use at least one messaging application (with WhatsApp at 71.1%, and Instagram and Telegram at 49.4% and 31.6%, respectively). This suggests a significant opportunity for leveraging these technology-based media for the promotion of domestic tourism and the attraction of international tourists. This potential will be of great significant in the post-pandemic era for travel to tourism-centric cities like historical city of Shiraz. The Statistical Centre of Iran (1401/2022) states that Shiraz holds the fourth rank in domestic travel, registering 578,529 visits, following Tehran, Mashhad, and Isfahan. By identifying and reinforcing the factors that influence the motivation to social media sharing of travel experiences, visitors to these cities are encouraged to share their experiences and promote Iran’s tourist attractions to a broader audience. This study tried to identify the factors influencing the motivation to share travel experiences via social media, focusing on tourists that visit visiting the historical and cultural complexes of Shiraz. This issue seems to be a significant research gap.
Method
This applied quantitative research used a correlational design. The data were collected through questionnaire. Data analysis was done using Structural Equation Modeling (SEM).
The statistical population is unlimited, as it entails all those who visited the city of Shiraz during the Iranian year 1399 and the first half of 1400 (approximately March 2020 to September 2021) and shared their travel experiences on Instagram, Telegram, or WhatsApp. Consulting the Morgan table, the size of sample was determined to be 384 individuals. Moreover, the secondary data were collected through archival sources, while primary data were collected through the random distribution of a travel experience sharing questionnaire over the selected social networks. Totally, 384 complete questionnaires were filled out and analyzed.
Results
The results showed that eight key factors have a positive influence on the motivation of social media sharing of travel experiences: including group affiliation, shared values, conformity, perceived enjoyment/pleasure, altruistic motivations, personal self-actualization/fulfillment, interaction environment, and personal factors. These findings were in line with the related findings of previous studies. However, sufficient evidence was not obtained to support a negative effect from the factors of interaction environment and privacy preservation, leading to the non-confirmation of the seventh and tenth research hypotheses. This means that in the specific community of this study, these latter factors do not act as a deterrent to sharing travel experiences. A possible explanation for this may be the imposed limitations of traditional mass communication channels and media, compelling many individuals, especially tourists, to lack an alternative channel or medium for exchanging opinions. On the other hand, a form of self-censorship exists among Iranian users on sharing opinions and experiences. Users have learned through experience to present content on social networks that will not incur negative repercussions. Moreover, there is a general public belief that sharing non-political content will not create problems. Therefore, despite concerns related to the disclosure or misuse of personal information and the infringement of intellectual property rights, users continue to share their experiences.
Discussion and Conclusion
Based on the empirical results, it is asserted that increasing awareness among tourism stakeholders, tourists, and host communities—particularly in a city like Shiraz—regarding the role of social networks in tourism development and promotion will reinforce the inclination to share travel experiences of the city and consequently attract a greater number of tourists. Additionally, the strengthening of infrastructure, the mitigation of social network filtering limitations, and the enhancement of tourists' skills in sharing travel experiences on social networks are recommended. By venturing into one of the nascent fields of tourism studies, this research is poised to foster increased interest among scholars and enthusiasts in the study of social media-based tourism.
کلیدواژهها [English]
- Travel Experience Sharing
- Social Media
- Tourism
- Perceived Pleasure
- Social Influence Theory
- ایمانی فر، س. (1397). نقش رسانه های اجتماعی و اشتراک دانش در صنعت گردشگری با استفاده از روش مرور سیستماتیک. تهران: اولین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی، دانشگاه تهران.
- ساروخانی، ب. ( 1391 ). جامعه شناسی نوین ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
- سرابی، م.، و شمشیری، م. (1392). بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک اس دبلیو او تی. مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 24(1)، 69-88.
- سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1387). روش تحقیق در علوم رفتاری. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات آگاه.
- شیخ، ر.، و شامبیاتی، ه. (1394). تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص. مطالعات رسانه های نوین، 1(4)، ۱۷۹-۲۰۳.
- 6دلاور، ع.، قادری، ا.، و مجدی، ن. (1393). جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28)، 16-1.
- زمانی، ز.، حقیقی نسب، م.، و زرندیان، ن. (139۸). بررسی رابطه درگیرسازی مشتری در گروه های گردشگری رسانه اجتماعی با تصویر و انتخاب مقصد. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 5(17)، ۲۶۵-۲۹۵.
- قهرمان، آ. (1400). عوامل متمایز کننده الگوهای انتخاب محل اقامت گردشگران داخلی در شهر مشهد. مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، 8(2)، ۱-۱۹.
- حامدی، ا.، محبی، م.، و مکی زاده، و. (1399). عوامل انگیزشی و بازدارنده سفر به سبک فلش پکری. مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، 7(2)، 23-39.
- کاظمی، م. ( ۱۴۰۴ ). مدیریت گردشگری. چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت.
- کریمی، ی. (1381)، روانشناسی اجتماعی. چاپ دهم، تهران: انتشارات ارسباران.
- مرکز آمار ایران (۱۴۰۱). گزارش اینترنت و فناوری اطلاعات. تهران: مرکز آمار ایران.
- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (۱۴۰۱). نظرسنجی میزان استفاده شهروندان از رسانه های اجتماعی. تهران: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران. https://acecr.ac.ir/fa/news/44957.
- محمدی، م.، و میرتقیان رودسری، س.م. (1395). نگرش گردشگران به نقش رسانه های اجتماعی در فرآیند برنامه ریزی سفر. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 2(8)، ۲۰۳-۲۳۸.
- Amaro S. (2016). Travelers use social media: A clustering approach. Annals of tourism research, 59, .1-15.
- Chang, W., Ren fang C., & Grace C. (2021). Impact of online social support and perceived value in influential blogs. Research in Business and Social Science, 10(4), 339-348.
- Cholpraser, A., Lawanvisut C., & Thongrin S. (2020). Social media influencers and Thai tourism industry: Tourist behavior, travel motivation and influencing factors. Journal of liberal arts, Thammasat university, 20(2).
- Duh, H. I., & Thabethe, T. (2021). Attributes of Instagram influencers impacting consumer brand engagement. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 15(5), 477-497.
- Filieri, R., Alguezaui, S. & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust trip advisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management, 51, 174-185.
- 20-Gorang, D. J. and Goswami, C. (2017). User generated content on Sikkim as an image formation agent: A content analysis of travel blogs. International Journal of hospitality and tourism systems, 10(2), 47-57.
- Hur, K., Kim, T.T., Karatepe, O.M., & Lee, G. (2017). An exploration of the factors influencing social media continuance usage and information sharing intentions among Korean travellers. Tourism Management, 63, 170e178.
- Javead, M., Tuˇcková, Z., & Jibril, A.B. (2020). The role of social media on tourists’ behavior: an empirical analysis of millennials from the Czech Republic. Sustainability, 12, 7735.
- 22-Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizon, 53(1), 59-68.
- Kelman, H. C. (2013). Social influence and linkages between the individual and the social system: further thoughts on the processes of compliance, identification, and internalization. In J. Tedeschi (Ed.). Perspectives on social power (pp. 125–171). Chicago: Aldine.
- Kun, Z., Ye, C., & Chunlin, L. (2019). Discovering the tourist behavior and perceptions in the tourism destination by analyzing photo visual context with a computer deep learning model/ the case of Beijing. Tourism Management, 75, 595-608
- Lee, J., & Hong, L. (2016). Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, informativeness, and creativity. International Journal of Information Management, 36(3), 360-373.
- Manap, Kh., & Adzharudin, N. (2013). The Role of user generated content (UGC) in social media for tourism Sector. WEI International Academic Conference Proceedings.
- Oliveira, T., Araujo, B., & Tam, C., (2020). Why do people share their travel experiences on social media? Tourism Management, 78, 104041.
- Pop, R.A., Sapiacan S., & Dabija D., & Anetta M. (2021). The impact of social media influencers on travel decisions: the role of trust in consumer decision journey. Current Issues In Tourism, 25(12), 1-21.
- Rudez, H.N. & Vodeb, K. (2015). Students’ use of social media during the Travel Process. Tourism and Hospitality Management, 21(2), 179-190.
- Widiana, R., & Santi, N. (2022). Factors influencing tourist travel experience sharing in social media, Indonesian journal of business and entrepreneurship, 8(1), 104-115.
ارسال نظر در مورد این مقاله