نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 استادیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 استادیار،گروه اقتصاد کشاورزی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده
عدم تعامل برنامهریزی شهری و الزامات اقتصادی جهت بازاریابی مزیتهای رقابتی شهر محدود به داخل شهر نمیشود بلکه در یک نگاه سامانمند به شهر باید به این موضوع در ارتباط با پیرامون آنهم نگاه کرد. حریم شهر بهصورت سنتی برای مهار رشد جمعیت شهر و جلوگیری از پراکنده رویی بوده است. این نگاه محدود حریم را به محدودهای هزینهبر تبدیل کرده است و فقدان رویکردی مناسب جهت بهرهمندی از قابلیتهای حریم شهر متناسب با توسعه پایدار شهری مسئله اصلی در سهم اندک این موضوع در درآمد پایدار شهرداریها است. هدف این پژوهش تبیین چالشهای بازاریابی سبز به برنامهریزی شهری در حریم بر اساس زمینههای موجود است تا بتوان به متنوع سازی و افزایش درآمدهای پایدار شهری از حریم شهر دستیافت. بازاریابی سبز به شناسایی زمینههای سرمایهگذاری جذاب برای بخشهای مختلف اقتصادی در انطباق با اهداف زیستمحیطی میپردازد. روش پژوهش در این مقاله کیفی است و با روش تحلیل مضمون انجامشده است. طی این روش از مجموع هفده نفر از صاحبنظران در حوزه مدیریت شهری، منابع طبیعی و مسئولان شهری، مورد مصاحبه قرار گرفت و مدت زمان مصاحبه بین 25 الی 55 دقیقه بود و مصادیق بازاریابی سبز منطبق با اهداف توسعه پایدار در حریم شهر جهت کشف جایگاه این مفهوم در برنامهریزی شهری انجام شد. نتایج نشان میدهد که توسعه بازاریابی سبز شهری در حریم شهری نیازمند یک رویکرد چندجانبه و تعامل بین نهادها، سازمانها، کسبوکارها و جامعه محلی است تا بهبودهای محیطزیستی و اقتصادی را به همراه داشته باشد و با مشارکت شهرداری در سرمایه گذاری ها، نگرانی های ناشی از زیست محیطی و پیامدهای آن، بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Challenges of Implementing the Concept of Urban Green Marketing (Case Study: North Periphery area of Mashhad City)
نویسندگان [English]
- Seyyed Omid Aghamiri 1
- Hadi Sarvari 2
- Mohammad Hadi Mahdinia 2
- Hakimeh Hatef 3
1 Ph.D. students, Department of Urban Planning, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Urban Planning, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
3 Assistant Professor of Agricultural Economics, Department of Agricultural Economics, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
The lack of interaction between urban planning and economic requirements for marketing the competitive advantages of a city is not limited to the city itself; rather, it should be viewed in a comprehensive perspective that includes its surrounding areas. The urban periphery has traditionally been designed to control urban population growth and prevent sprawl. However, this limited perspective has turned the periphery into cost-limited zones, lacking a suitable approach to harness the potential of the urban periphery in line with sustainable urban development. The main issue lies in the limited contribution of the periphery to the sustainable revenue of city municipalities. The objective of this research is to elucidate the challenges of green marketing in urban planning within the periphery based on existing contexts, in order to diversify and increase sustainable urban revenues from the periphery. Green marketing involves identifying attractive investment opportunities for various economic sectors in alignment with environmental objectives. The research method used in this article is qualitative, employing content analysis. Seventeen experts in urban management, natural resources, and city officials were interviewed using this method, with interview durations ranging from 25 to 55 minutes. The purpose was to explore the position of this concept in urban planning within the periphery, considering instances of green marketing aligned with sustainable development goals. The results indicate that the development of urban green marketing in the periphery requires a multidimensional approach and collaboration among institutions, organizations, businesses, and the local community to achieve environmental and economic improvements. With the participation of city municipalities in investments, environmental concerns and their consequences can receive increased attention.
کلیدواژهها [English]
- Urban marketing
- green marketing
- sustainable income
- North periphery
- Mashhad city
ارسال نظر در مورد این مقاله