نوع مقاله : پژوهشی، کاربردی، تحلیلی‌ ـ ‌توصیفی، پیمایشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان - دانشکده علوم انسانی

3 جهاد دانشگاهی ، علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر خصوصی سازی مدارس بر منش اجتماعی و کج رفتاری دانش آموزان مدارس دولتی و خصوصی شهر مشهد انجام گرفته است.این پژوهش به روش میدانی انجام شده و داده های آن توسط پرسشنامه استاندارد جمع آوری گردیده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش شهر مشهد می‌باشند. جمعیت این دانش‌آموزان 104560 نفر است که معادل67/20% کل جمعیت دانش‌آموزی مشهد است. متغیر مستقل در این تحقیق "خصوصی سازی آموزش و پرورش"، و متغیر وابسته " منش اجتماعی دانش آموزان" می‌باشد. نمونه‌ پژوهش به صورت تصادفی احتمالی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخة 21 انجام شد. بر اساس داده ها متوسط منش اجتماعی در بین دانش‌آموزان برابر 89/18±30/156 محاسبه گردید. با بررسی ابعاد منش اجتماعی در بین دانش‌آموزان مشخص گردید که متوسط بعد همکاری در بین دانش‌آموزان برابر 49/13± 33/104 و متوسط خودراهبری در بین دانش‌آموزان برابر 83/6± 96/51 می باشد.بطور میانگین منش اجتماعی دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی از منش اجتماعی بالایی برخوردار بودند. همچنین تفاوت دو بعد از ابعاد منش اجتماعی نیز طبق آزمون t مذکور معنی‌دار بوده است و مدارس غیردولتی از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار بودند. باتوجه به نتایج به دست آمده، مشخص شد که محیط آموزشی نقش موثری بر شکل گیری منش اجتماعی دانش آموزان دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد که مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی توانایی بیشتری برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش دارند و سازگاری آنها با محیط‌های متغیر امروزی بیشتر است. با توجه به تاثیر عدم رشد منش اجتماعی بر کج رفتاری و عدم همنوایی با هنجارهای اجتماعی در دانش آموزان و به تبع آن افزایش آسیب های اجتماعی، می توان گفت خصوصی سازی مدارس می تواند بر کاهش آسیب های اجتماعی در میان نوجوانان و جوانان موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of privatization of schools on the social damage caused by the social behavior of students in Mashhad

نویسندگان [English]

  • safiye rokni 1
  • masoud imanian 2
  • hamed bakhshe 3

1 Education

2 Islamic Azad University, Qochan Branch - Faculty of Humanities - mashhad - iran

3 Academic Jihad, Social Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran

چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of determining the impact of school privatization on the social behavior and misbehavior of public and private school students in Mashhad city. The statistical population of this research is the students of the second secondary level of education in Mashhad. The population of these students is 104,560, which is equivalent to 20.67% of the total student population of Mashhad. The independent variable in this research is "privatization of education" and the dependent variable is "students' social character". The research sample was selected randomly. Data analysis was done using SPSS version 21 statistical software. Based on the data, the average social behavior among students was calculated as 156.30±18.89. By examining the dimensions of social behavior among students, it was determined that the average dimension of cooperation among students is 104.33±13.49 and the average self-management among students is 51.96±6.83. On average, the social behavior of non-government school students They had a high social character. Also, the difference between the two dimensions of social behavior was significant according to the mentioned t-test, and non-government schools had a relatively better situation. According to the obtained results, it was found that the educational environment has an effective role in the formation of students' social character. Also, the findings of the research show that non-government schools have more ability to achieve the goals of education than government schools, and they are more compatible with today's changing environments. Considering the effect of the lack of development of social character on misbehavior and non-conformity with social norms in students and the consequent increase in social damages, it can be said that the privatization of schools can be effective in reducing social damages among teenagers and young people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • students'
  • social behavior, government schools, non-government schools, social harms, Mashhad
CAPTCHA Image