نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه گیلان
2 عضو هیأت علمی گروه مهندسی شهرسازی دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان
چکیده
چکیده: برای اجرای موفقیت آمیز توسعه گردشگری، حمایت ساکنان ضروری است. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا به بررسی روابط میان اثرات مثبت و منفی اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی گردشگری، رضایت از مکان، دلبستگی به مکان، سلامت ذهنی، نگرش نسبت به گردشگری، حمایت از گردشگری و قصدهای رفتاری (بازدید مجدد و پیشنهاد) بپردازد. پرسش هایی که از ساکنین شهر رشت پرسیده شد، در دو دسته جای می گیرد. دسته اول شامل سوالات جمعیت شناختی و دسته دوم شامل گویه های مولفه های پژوهش می باشد. این پژوهش متشکل از 9 مولفه به شرح زیر می باشد: اثرات مثبت و منفی اقصادی گردشگری، اثرات مثبت و منفی زیست محیطی گردشگری، اثرات مثبت و منفی اجتماعی گردشگری، سلامت ذهنی، دلبستگی به مکان، رضایت از مکان، نگرش نسبت به گردشگری، حمایت از گردشگری، قصد رفتاری. 390 نفر از شهروندان شهر رشت پرسش نامه پژوهش حاضر را تکمیل کردند و برای تحلیل داده ها از نرم افزار Smart Pls و Spss بهره گرفته شد. در پژوهش حاضر، 48 % از پاسخ دهندگان، زن و 52 درصد از آن ها مرد می باشند. همچنین غالب پاسخ دهندگان در بازه ی سنی 20 تا 29 سال قرار دارند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیان می دارند که تاثیر اثرات اجتماعی گردشگری بر دلبستگی به مکان، رضایت و سلامت ذهنی مثبت و معنادار است. همچنین تاثیر اثرات زیست محیطی گردشگری بر نگرش نسبت به گردشگری مثبت و معنادار است. بر اساس یافته های پژوهش، نگرش، به طور جزئی، رابطه ی میان اثرات اجتماعی و حمایت از گردشگری را میانجی گری می کند (60%). نگرش به طور جزئی رابطه ی میان اثرات زیست محیطی و حمایت از گردشگری را میانجی گری می کند (35%). نتایج حاصل از پژوهش حاضر می تواند مدیریت شهری را در دستیابی به گردشگری پایدار یاری کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the effects of tourism on the behavior and actions of residents of Rasht city
نویسندگان [English]
- Zahra Seif Reihani 1
- Ali akbar Salaripour 2
1 University of Guilan
2 Professor Assistant, Dpartment of urban planning, University of Guilan
چکیده [English]
Abstract: For the successful implementation of tourism development, the support of residents is essential. The present study attempts to examine the relationships between the positive and negative economic, environmental, and social impacts of tourism, satisfaction with the place, attachment to the place, mental health, attitude toward tourism, support for tourism, and behavioral intentions (revisit and recommendation). The questions asked of the residents of Rasht are divided into two categories. The first category includes demographic questions, and the second category includes items of the research components. This study consists of nine components as follows: positive and negative economic impacts of tourism, positive and negative environmental impacts of tourism, positive and negative social impacts of tourism, mental health, attachment to the place, satisfaction with the place, attitude toward tourism, support for tourism, and behavioral intentions. 390 citizens of Rasht completed the questionnaire for the present study, and Smart Pls and Spss software were used to analyze the data. In the present study, 48% of the respondents were female and 52% were male. Also, most of the respondents are in the age range of 20 to 29 years. The age range of 70 to 79 years has the lowest frequency. The results of the present study indicate that the effect of social effects of tourism on attachment to place, satisfaction and mental health is positive and significant. The effect of environmental effects of tourism on attitude towards tourism is also positive and significant. According to the findings of the study, attitude partially mediates the relationship between social effects and support for tourism (60%). Attitude partially mediates the relationship between environmental effects and support for tourism (35%). The results of the present study can help urban management in achieving sustainable tourism.
کلیدواژهها [English]
- Tourism impacts
- pro-tourism behavior
- behavioral intentions
- place attachment
- place satisfaction
ارسال نظر در مورد این مقاله