نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شهرسازی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 گروه معماری،واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران.

4 گروه معماری،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

10.22067/jgusd.2025.93125.1503

چکیده

هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری، با تکیه بر فناوری‌های نوین، به عنوان یک عامل کلیدی در ارتقای تاب‌آوری و استحکام بی‌بدیل شبکه‌های ارتباطی شهری، نقش‌آفرینی می‌کند. در این راستا، از 9 شاخص اصلی (شامل 35 زیرشاخص) مرتبط با هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری، شامل ابعاد زیرساختی- فنی، ایمنی و امنیتی، مدیریتی، اقتصادی، قانونی، کالبدی، ارتباطی و اطلاع‌رسانی، زیست‌محیطی و اجتماعی-فرهنگی استفاده شده است. همچنین، برای سنجش تاب‌آوری شبکه‌های ارتباطی، 5 شاخص (شامل 21 زیرشاخص) مورد بررسی قرار گرفته‌اند که شامل تاب‌آوری حرکت سواره، تاب‌آوری عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، تاب‌آوری خیابان در برابر سوانح طبیعی، تاب‌آوری شهروندان در برابر جرم، و تاب‌آوری در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی می‌شوند. درواقع این مطالعه تلاش می‌کند تا به ارزیابی نقش هوشمندسازی شبکه حمل‌و‌نقل درون‌شهری بر تاب‌آوری شبکه‌های ارتباطی در شهر کرمانشاه با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) بپردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر 384 نفر از شهروندان شهر کرمانشاه و ابزار پژوهش با روش‌های تحلیل همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری توسط نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS تحلیل شدند. نتایج حاصل از مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از وجود رابطه قوی و معنادار (P<0.05) بین شاخص‌های حمل‌ونقل هوشمند و تاب‌آوری شبکه‌های ارتباطی است که این امر نشان می‌دهد که با افزایش هوشمندسازی حمل‌ونقل درون‌شهری، میزان تاب‌آوری شبکه‌های ارتباطی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، شاخص‌های برازش مدل نیز نشان می‌دهند که داده‌ها به خوبی با مدل مفهومی پژوهش منطبق هستند و از برازندگی لازم برخوردار است که مؤید آن است مدل پیشنهادی به درستی قادر به تبیین رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه است و در نهایت نتایج نشان داد که در حوزه تاب‌آوری شبکه‌های ارتباطی، شاخص تاب‌آوری خیابان در برابر سوانح طبیعی و در حوزه هوشمندسازی حمل‌ونقل درون‌شهری شاخص‌ مدیریتی رتبه اول را کسب کرده‌اند و شاخص اقتصادی و تاب‌آوری حرکت سواره، به عنوان قوی‌ترین عوامل مؤثر، نقش کلیدی در این ارتباط ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of smart urban transportation network in the resilience of communication networks (Case study: Kermanshah city)

نویسندگان [English]

  • nesa hashemi 1
  • moslem‏ rostami 2
  • Najipezhman Ziaei 3
  • maryam ansarimanesh 4

1 Department of Urban Planning, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

2 Department of Geography and Urban Planning, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

3 Department of Architecture, Islamabad gharb Branch, Islamic Azad University, Islamabad gharb, Iran.

4 Department of Architecture, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

Smart urban transportation, relying on modern technologies, plays a key role in enhancing the resilience and unparalleled strength of urban communication networks. In this regard, 9 main indicators (including 35 sub-indicators) related to smart urban transportation have been used, including the dimensions of infrastructure-technical, safety and security, management, economic, legal, physical, communication and information, environmental and socio-cultural. Also, to measure the resilience of communication networks, 5 indicators (including 21 sub-indicators) have been examined, which include the resilience of motorized traffic, the resilience of pedestrians and cyclists, the resilience of the street against natural disasters, the resilience of citizens against crime, and the resilience against adverse weather conditions. In fact, this study attempts to evaluate the role of smart urban transportation network on the resilience of communication networks in Kermanshah city using the structural equation modeling (SEM) method. The statistical population of the present study was 384 citizens of Kermanshah city and the research tools were analyzed with correlation analysis and structural equation modeling methods using SPSS and SMART PLS software. The results of structural equation modeling indicate a strong and significant relationship (P<0.05) between smart transportation indicators and the resilience of communication networks, which indicates that with increasing somatization of urban transportation, the level of resilience of communication networks increases. In addition, the model fit indices also show that the data are well consistent with the conceptual model of the research and have the necessary fit, which confirms that the proposed model is able to correctly explain the relationship between the variables under study. Finally, the results showed that in the field of resilience of communication networks, the street resilience index against natural disasters and in the field of somatization of urban transportation, the management index have obtained the first rank, and the economic

کلیدواژه‌ها [English]

  • Urban transportation
  • smart urban transportation
  • resilience
  • SmartPls
  • Kermanshah city
CAPTCHA Image